Fenders er en vigtig del af sikkerheden når man er sejler. De beskytter båden mod skader som kan opstå, hvis den støder mod andre skibe eller kaj. Ombord på både bruger man nemlig fendere som en slags stødpude, for at undgå gnavemærker og større ulykker. Vand og vejr får båden til at bevæge sig i en havn, og der vil derfor hurtigt opstå skader, hvis der er noget i nærheden båden kan ramme.
Sådan bruger man fender til både
På en båd bør man have minimum 6 fendere som passer til bådens størrelse. Nogle havne stiller krav om at man har minimum fire, men det er oftest ikke nok. Fendere placeres der hvor der er mulighed for at båden rammer noget. Det er typisk der hvor båden og/eller nabobåden er bredest, eller der hvor noget på land rager ud. OBS: Jo længere båd – jo flere fendere får du brug for.
Når man placerer sine fenders skal man være opmærksom på, at vandstanden kan stige og falde. Det vil sige, at fortøjningerne kan blive løsere (eller strammere) med tiden, og ar højden på det man potentielt kan ramme kan forandre sig. Områder af båden der ikke rammer på noget nu, kan derfor senere komme til det.
Placering og afstand mellem fendere
Jeg er klar over at mange vil spørge, hvor lang afstand der skal være mellem fendere. Men det er faktisk virkelig svært at svare på. Hvis din båds bredeste sted er meget langt, kan du have brug for at hænge 3-4 fendere med 30 – 100cm afstand. Dog vil nabobåden formodentlig også have hængt fendere omkring det område hvor den er bredest, så man skal se på den samlede affjedring imellem bådene.
Moderne både er ofte brede ca. fra masten til agterenden, så det er her fenderne skal placeres. Ældre både kan ofte nøjes med at montere sikkerheden midt på, fordi bådene typisk spidser til i begge ender. Man kan dog overveje en eller flere jordbærfendere for eller agter.
Hvordan monteres fenders på både?
Den mest almindelige måde at fastgøre en fender på, er med et dobbelt halvstik eller et såkaldt slipstik (se video herunder). På den måde kan man nemt fjerne den igen, og hurtigt flytte den hvis det bliver nødvendigt.
Man kan også investere i nogle fenderbeslag eller fenderkroge, hvis man gerne vil gøre det nemt for sig selv. Jeg vil dog anbefale den gammeldags metode med at binde fenderen fast, da man ofte vil have brug for forskellige placeringer af sin fender – og den “forudindstillede” højde på fendersnoren derfor kan blive en hindring.
Hvor højt skal man placere en fender?
En typisk nybegynderfejl er, at man får placeret sin fender alt for højt oppe. Hvis noget af fenderen er over lønningen (den øverste kant af båden) kan bevægelser få den til at skubbe sig op, så den mister sin funktion. Sørg derfor altid for, at hænge hele fenderen nede på fribordet.
Når man vælger hvilken højde en fender skal placeres i, skal man selvfølgelig også tage hensyn til nabobådens fribordshøjde, så der bliver bedst mulig affjedring.
Hvilken højde og tykkelse skal fendere have?
Det giver sig selv, jo større båd, jo større stødpude er der brug for. Men bådens vægt har også indflydelse på valg af fenderstørrelse, så måske skal du gå en størrelse eller to op hvis din båd er tung.
Har du et meget højt fribord på din båd, bør du anskaffe længere fendere. I så fald skal du nemlig tage hensyn til, at højden på nabobåden eventuelt kan være meget lavere end din.
Guide til valg af fender:
Bådlængde i meter | Fod | Fenderstørrelse | i tommer | i cm (minimum) |
Op til 3 | 10 | G1 | 3,5×12 | 8×30 |
Op til 5 | 16 | G2 | 4×16 / 5×18 | 10×40 |
Op til 7 | 23 | G3 | 5×18/ 5×20 / 6×23 / 6×21 / 8×22 | 12×45 |
Op til 9 | 30 | G4 | 8×22 / 8×27 | 20×55 |
Op til 14 | 45 | 8×27 / 10×25 / 10×35 | 20×70 | |
Op til 18 | 60 | 10×25 / 10×35 / 12×32 / 12×42 | 25×65 | |
Over 18 | 60 | 12×32 / 12×42 / 15×41 / 15×58 | 30×80 |
Hvad er en bovfender?
En bovfender er en stævnbeskytter til forstævnen som forhindrer at båden tager skade, hvis den fx glider ind i broen foran. Ikke alle både kan benytte en bovfender, da den kan være vanskelig at placere korrekt – og uden mulighed for at den blot glider til side. Men hvis man kan få en der passer og sidder fast, er det en god forsikring mod skader på fx glasfiber.
Fenderlister til både
En fenderliste er en fastmonteret blød gummiliste til både, som er praktisk i forbindelse med havnemanøvre. Fenderlisten gør, at man har en buffer fastmonteret rundt om dele eller hele sin båd. Fenderlister er meget almindelige på mindre motorbåde, men ikke særligt anvendt på sejlbåde. Dog med undtagelse af et flettet tov som fx hænger fastmonteret i hele skibets lønning.
Fenderlisten kan ikke gøre det ud for “parkeringssikring”, men mindre der er tale om en lille let jolle. Der skal mere affjedring til når man ligger i havn end listen kan tilvejebringe.
Hvad er en jordbærfender?
En jordbærfender er opkaldt efter sit udseende. De er ofte røde og har næste form som et bær. Kuglefenderen eller jordbærfenderen er rigtig god at anvende i forbindelse med havnemanøvre, hvor den kan tage fra på de steder af båden som ikke er bredest.
Hvad er et fenderbræt?
Et fenderbræt er et ganske almindeligt stykke træ, som benyttes mellem båden og fx en rund pæl – som jo vanskeligt kan affjedres med en almindelig fender. På indersiden mod båden placeres flere fendere og på ydersiden hænges brættet. Brættet vil så overføre stød mod pælen til fenderne, så båden er sikker.
Sådan pumpes en bådfender
Find ventilen på fenderen og brug en kraftig cykelpumpe til at puste med. En god fodpumpe sælges med et udvalg af mundstykker og fås fra omkring 300,- hos cykelsmeden.
Se hvordan du pumper dine fendere i denne video:
Hvilke fendermaterialer findes der til både?
Der findes et utal af fendermaterialer på markedet, og det kan være svært at navigere rundt i de mange tilbud. Vi har her lavet en oversigt over de mest populære fendermaterialer, så du kan finde den type fender, der passer bedst til dit behov.
Polyester: Polyesterfendere er blandt de mest populære på markedet. De er slagfast, vejer ikke så meget og er relativt billige i forhold til andre fendertyper. Polyesterfendere er dog ikke særlig vejrbestandige, og de kan blive ødelagte af sollys over tid.
Nylon: Nylonfendere er en forbedret udgave af polyesterfendere. De er mere vejrbestandige og kan tåle mere slag uden at blive ødelagte. Nylonfendere er dog også dyrere end polyesterfendere.
PVC: PVC-fendere er blandt de billigste på markedet. De er vejrbestandige og kan tåle at blive brugt, men de er ikke særlig slagfaste. PVC-fendere er også mere klæbrige end andre fendermaterialer, og det kan være svært at rengøre dem ordentligt.
Gummi: Gummifendere er det mest slagfaste materiale på markedet. De er også vejrbestandige og kan tåle sollys uden at blive ødelagte. Gummifendere er dog dyrere end andre fendermaterialer, og de er ikke særlig lette at rengøre.
Reb: Reb er et billigt materiale til fendere, som gør det muligt at fremstille sine egne. De er dog ikke særlig slagfaste eller eftergivende, og kan ikke tåle sollys uden at blive ødelagte. Reb-fendere er også klæbrige og svære at rengøre ordentligt.
Kapok: Kapok er det der oftest er inde i de smukke syede fendere. Desværre er stoffendere lidt hårde ved båden, da de opsamler snavs ligesom en fendersok vil gøre det (se nedenfor).
Sådan rengøres fendere – undgå grimme fenders
For at rengøre dine fendere ordentligt, skal du først fjerne alt skidt og snavs med en stiv børste. Brug derefter en mild sæbe eller bådshampoo og en klud til at vaske dem ren. Der findes produkter decideret fremstillet til fendere, men min erfaring er at de ikke virker. Hvis du gerne vil polere din fender, skal du vide hvilket materiale den er lavet af, og vælge et polermidel som passer hertil. Nogle bruger lampeolie eller ganske almindelige bådplejeprodukter som rubbing og voks. Jeg vil dog helst ikke komme med nogle anbefalinger i den retning, fordi man risikere at skade overfladen.
Med tiden bliver fenders grimme og nogle vælger at pakke dem ind i en såkaldt sok – et stofbetræk der kan tages af og vaskes. Sok til fender kan dog ikke anbefales, da den vil optage snavs og virke som sandpapir på dit fribords topcoat eller lakering.
Husk godt sømandskab
Dine fendere er ikke kun til for din skyld, det er også i høj grad en måde at tage hensyn til andres både på. Godt sømandskab er derfor at hænge fendere ud, selvom der måske ikke ligger en anden båd ved siden af dig nu. Der kan senere komme en som har brug for at kunne fjedre af på dine fendere, i forbindelse med en havnemanøvre.
Nogle vil mene at man gør afmontere sine fendere mens man sejler. I min barndom var det pinligt ikke at tage dem af, i dag er folk heldigvis blevet mere afslappede med den slags uskrevne regler. Der kan dog være en meget god grund til at pille dem af, hvis fx skøder kan blive fanget i fendersnore.
Det værste en fender kan være under sejladsen er i vejen. Fx hvis man kan falde (overbord) pga. den.