Sådan fungerer et anker

anker guide



I denne artikel lærer du ikke kun alt det grundlæggende om ankre. Du får også mere avancerede viden om, hvordan ankre fungerer.
Du kan også scrolle ned og se forskellige typer af ankre, så du nemt kan vælge din næste ankertype.

Sådan holder ankeret et skib

Tegning af Tosaka


Den primære kraft, der holder et opankret skib på plads, er vægten af ​​kæden på havbunden.
Vinden skubber båden væk fra ankeret og holder kæden på plads. De fleste ankre er designet til at grave ned i havbunden. Hvis ankeret ligger i den korrekte position, graver det dybere, når vind eller bølger lægger pres på kæden.

Som du kan se på tegningen, graver ankeret dybere ned i havbunden, hvis kæden trækkes vandret væk fra den.
For at hive ankeret op skal det løftes lodret. Dette vil ske, når du trækker kæden ind, og båden er lige over ankeret.

Hvor meget kæde skal man bruge?

Som en tommelfingerregel har du brug for en kæde der er 5 til 7 gange så lang som vanddybden. Du vil altså have brug for at kende dybden der hvor du vil ankre op.

Eksempel:
Hvor meget ankerkæde skal du bruge hvis der er 3 meter dybt?
Med den ovennævnte regel har du brug for mindst 15 meter kæde.

Hvor dybt går havankre?


Som anført ovenfor afhænger hvor dybt et anker går, af havdybden kombineret med kædelængden. Derfor er det ikke muligt at opankre på dybe oceaner, du kan simpelthen ikke medbringe nok kæde til store dybder.

Coasters, færger og andre store kommercielle skibe anker ofte op længere ude end fritidsbåde. De har væsentligt dybere køle og derfor brug for meget vand at manøvrere på.

Hvordan fungerer et skibsanker på dybt vand?


På dybt vand, som jeg allerede har været inde på, kræver det en betydelig mængde kæde at nå bunden.
Derfor bruges i stedet et drivanker, som i bund og grund er en stor og stærk “faldskærm” under vand, der giver en træk, som fungerer som en bremse.
Da denne “faldskærm” er lavet af stof, og nem at opbevare.
En drivanker holder ikke skibet stille men sænker farten betydeligt.

I nødsituationer kan du bruge næsten alt som en drivanker. En plasticpose, posen fra et sejl eller lignende.

forskellige typer anker

Typer af ankre

Gennemgang af ankertyper:


Der tales generelt tre typer moderne ankerdesign. Flukanker, plovanker og kloanker De arbejder alle ved at grave ned i havbunden.

Ældre ankertyper “griber fast” i stedet for at grave ned, hvilket gør dem mindre effektive end de moderne modeller.

Både fluke, plov og kloanker er designet med en top og en bund. Bunden er tungere end toppen, hvilket betyder, at ankeret næsten altid vender korrekt, når det lander på havbunden.

Paraplyanker


Paraplyankre er meget populære på små både og det med god grund.

  • Det er billigt (i skrivende stund koster det mindste kr 47,- klik på billedet herunder)
  • Det er let
  • Det pakkes meget let væk (foldes og optager næsten ingen plads)
  • Det holder godt i både mudder og sand

På den negative side holder paraplyankeret ikke særlig godt på begroet eller stenet havbund.

Anbefalet paraplyankerstørrelse på det viste produkt:

Båd str. 0-9 fod/0-3m: 2,5kg paraplyanker
Båd str. 9-12 fod/3-4m: 2,5-4kg paraplyanker
Båd str. 12-17 fod/4-6m: 4-6kg paraplyanker
Båd str. 17-27 fod/6-8m: 6-10kg paraplyanker
Båd str. 28-32 fod/8-9m: 10-15kg paraplyanker

Plovanker


Plovankre er et sikrere valg, hvis du har brug for et allround-anker til din båd.

Plovankre har fast skaft og ligner en plov.

  • Det drejer sig selv, hvis vinden eller strømmen skifter retning
  • Holder effektivt i tang, mudder og sand


På den negative side er højere vægt og behovet for opbevaringsrum, da det ikke kan klappes sammen. Et kendt plovanker som mange sværger til, er Rocna ankeret, som er til den dyre side.

Anbefalet størrelse på det afbillede plovanker er:
Båd str. 16-27 fod/6-8m: 9kg plovanker
Båd str. 28-31 fod/8-9m: 12kg plovanker
Båd str. 32-34 fod/9-10m: 15kg plovanker
Båd str. 34-38 fod/10-12m: 22kg plovanker

Kloanker – også kaldet fluke-anker eller Bruce-anker


Et kloanker er den billigste type moderne ankre på grund af dets enkle design. Det holder okay i enhver havbund, men er efter min mening lidt sværere at håndtere. Dens design er tilpasset fra ankre, der bruges til at sikre olierigge i Nordsøen og altså en meget gennemprøvet model.

Ligesom plovankeret foldes det ikke sammen, og optager en masse lagerrum.

Ankertyper er ofte opkaldt efter producenten, der opfandt det, men du vil finde mange kopier med et andet mærke. Et godt eksempel er Bruce-ankeret, som er et mærke, men også ofte omtalt som en bestemt type anker. Bruce producerer ikke selv denne type anker længere, men du vil finde andre, der gør.

Forceankret kan få i størrelse op til 30 kg, hvilket kan holde en 60 fods båd. Det mindste på et kg egner sig til små joller.

Pladeanker, også kaldet Danforth typen

Pladeankre har størst holdekraft når man sammenligner med andre ankertyper der vejer det samme. Derfor kaldes pladeankre også ofte for letvægtsankre. Denne type anker egner sig især godt til løs bund som sand og mudder.

Et pladeanker i aluminium fås i størrelser fra 1,1 kg til 19 kg. Det største kan holde både på helt op til 62 fod.

Hvilket anker skal jeg vælge?

  • Sejler du jolle er et paraplyanker som regel første valg, med mindre det er hårdt vejr eller du skal opankre på stenet grund.
  • Går du op i sikkerhed og kvalitet, kan du se efter et Rocna eller tilsvarende plovanker, som kan benyttes uanset bundens beskaffenhed.
  • Har du kun lejlighedsvist behov for et anker og gerne vil købe økonomisk, bør du gå efter et kloanker. Fx et Bruceanker.

Vægten af ​​ankeret

HVor meget dit anker skal veje afhænger af, hvor tungt dit skib er. Men det vigtigste er at se på ankerproducentens foreslåede størrelse, da der er forskel fra model til model.
Og husk at ankervægten ikke kan stå alene, du har også brug for en kæde til at holde ankeret. Denne kæde fungerer som en støddæmper for ankeret.

En grov tommelfingerregel for små både er:
Et pund anker for hver fod bådlængde

Hvorfor har nogle skibe 2 ankre?


Der er mere end en grund til, at et skib bør have to ankre:

  • Forskellige ankre er nødvendige til forskellige havbunde
  • Forblive på et sted i stedet for at bevæge sig i cirkler
  • Af forskellige sikkerhedsmæssige årsager

Det meste af tiden er et anker nok til at holde skibet på plads, men nogle gange skal skibe sætte 2 ankre for at holde dem på plads. Typisk vil man sætte et anker for og et agter. På den måde svinger man ikke rundt og undgår derfor faren for sammenstød.

Nogle lægger to ankre ud ved siden af hinanden, og fordeler derved trækket i dem begge.

Nogle skibe har et ekstra anker, fordi ankre let kan gå tabt på grund af forskellige årsager som kraftig vind, dårligt vejr, stærk strøm osv.

Hvad sker der, hvis et anker sidder fast?


Ankre bliver undertiden efterladt fordi de sidder fast, og ankre sidder bare uløseligt fast fra tid til anden, især hvis du ikke bruger et ankerspil. Hvis dette sker ligger ankeret på havbunden, indtil det er rustet og slebet i små metalpartikler.
Mange sejlere har oplevet at løfte deres anker og samtidigt fået gammelt anker med op.

Hvorfor mister skibe deres ankre?


Her er nogle af de mest almindelige grunde til, at skibe nogle gange mister deres anker:

  • Utilstrækkelig fastgørelse
  • Udstyrsfejl
  • Brud på ankerlinen
  • Forladt anker
  • Miljømæssige risikofaktorer

Utilstrækkelig fastgørelse

At ankerudstyret ikke er tilstrækkeligt fastgjort til båden, er det en almindelig årsag til at miste ankeret. Det sker især fordi man fokuserer på andre manøvrer imens man ankrer op og sker relativt ofte.

At have en god indøvet procedure forhindrer dette i de fleste tilfælde.

Udstyrsfejl

Rusten ankerkæde skal undgås

Man skal sørge for at holde sit ankerudstyr i orden. Gennemgå samlinger, hiv og vrid udstyret jævnligt og læg mærke til hvordan det ser ud.

Især ankerkæden bliver med tiden rusten og mister sin styrke med alderen.

Det er meget vigtigt at vedligeholde alt udstyr på en båd og regelmæssigt gennemgå alt udstyr, herunder også ankerkæden.

Brud på ankerlinen


Ankerlinen er meget udsat hvis nogen sejler over den og får linjen i deres propel. Propellen kan blive beskadiget, men også ankerlinen vil sandsynligvis tage skade.
Derfor er det afgørende at holde sig fri af opankrede skibe, og sejle i en stor bue udenom.
Mange skibe i dag bruger ikke ankerline og har kun ankerkæde, hvilket gør opankring mere sikker.

Forladt anker


Skibe er, som tidligere nævnt, undertiden nødt til at efterlade ankeret hvis det sidder fast – Dette sker dog heldigvis sjældnere med de moderne ankertyper.

Miljømæssige faktorer


Miljøfaktorer som vejr, strømmen og vanddybden er nogle af de mest almindelige årsager til at miste ankre.

Hvad betyder “at forankre”?

Når man siger at man “forankrer”, er det blot en ældre måde at forklare, at man ligger for anker. Når man er forankret ligger man altså for anker.

Hvad er en ankervagt?

En ankervagt er en person, app eller overvågningsudstyr som holder øje med om båden bliver forsvarligt liggende for ankret. Moderne GPSér har ofte en indstilling til at registrere hvis båden flytter sig udenfor et nærmere defineret område, og giver alarm hvis det sker.

Hvad er et ankerlys?

Et ankerlys er en ankerlanterne, eller blot et lys, som tændes når solen går ned eller der er dårlig sigtbarhed. Det er lovpligtigt at have lys tændt når man ligger for anker, så andre både kan se de skal vige for en.

Hvad er en ankerkugle?

En ankerkugle fungerer fuldkommen som en ankerlanterne eller lys, men i dagslys. Den er også lovpligtig – selvom mange ikke benytter den.

Hvad er en ankerbøje?

En ankerbøje er en udlagt bøje som fungerer som et anker. Man sejler hen til ankerbøjen og fanger ringen, som man fortøjer i. Dansk sejlunion har udlagt en større mængde ankerbøjer i Danmark, som kan benyttes frit af medlemmer. Ankerbøjerne kaldes dog turbøjer.

Hvad er et ankerklyds?

Et ankerklyds er et forstærket hul i lønning eller fribord, hvorigennem ankerkæden løber når ankret går eller hives hjem.

Indhold beskyttet mod kopiering.

Scroll to Top