Mange bådejere vælger at køle deres motorer med ferskvand for at undgå problemer med korrosion. Ferskvandskølet motor er en bedre løsning til både, fordi det forlænger motorens levetid, og fordi det giver mindre vedligeholdelse.
Dieselmotorer er den mest almindelige type motor til både. Ferskvandskøling er den mest effektive måde at køle en dieselmotor på, fordi det forhindrer kondens og korrosion.
Saltvand er hårdt vand, og det kan være skadeligt for både. Saltvandskølet motor er en bedre løsning til både, fordi det forlænger motorens levetid, og fordi det giver mindre vedligeholdelse.
Saltvandskølet motor (søvandskølet)
Saltvandskøling i en motor fungerer ved at bruge saltvand fra havet eller en anden kilde som kølevæske til at absorbere varme fra motoren. Kølevæsken cirkulerer gennem motoren og optager varme fra de varme dele af motoren, såsom cylinderhovedet og udstødningsmanifolden.
Kølevæsken, der nu er varm, strømmer gennem køleren, hvor den afgiver varmen til omgivende luft eller vand. Derefter pumpes kølevæsken tilbage til motoren for at gentage processen.
En af ulemperne ved saltvandskøling er, at saltvand kan føre til korrosion af metaldele i motoren. Saltvand kan også medføre tilstopning af kølesystemet, da mineraler og andre urenheder kan ophobes og blokere kølevæskens flow. For at undgå disse problemer kræver saltvandskølede motorer regelmæssig vedligeholdelse og inspektion.
På grund af disse ulemper er ferskvandskølede motorer blevet mere populære i bådeindustrien, da de er mere pålidelige og holdbare.
Ferskvandskølet motor (varmeveksler)
Egentlig er det lidt misvisende at sige, at en motor er ferskvandskølet, for den anvender stadig det kolde saltvand til at køle ned med. “Ferskvandet” er opblandet kølervæske. I stedet for at køre saltvandet ind i motoren, anvendes det til at køle kølervæsken ned, som så igen køler motoren ned. Både saltvand og kølervæske er i konstant cirkulation mens motoren kører, og hvis systemet ikke fungerer vil motoren hurtigt blive meget varm og kan i sidste ende tage skade. Det er derfor vigtigt at kolde øje med udstødningen – uanset om man har en saltvands- eller ferskvandskølet bådmotor.
Hvad er fordelene ved at ferskvandskøle sin motorbåd?
- Ferskvandskølede motorer er bedre til at modstå overophedning, da de er kølet med ferskvand fra en kilde, der er forskånet for salt og andre forureninger.
- Mindre korrosion i metaldele.
- Ferskvandskølede motorer er også mere energieffektive, da de ikke bruger så meget energi på at køle motoren ned.
Ferskvandskøling af ældre motorer
Ældre marinemotorer er konstrueret til at køre på saltvand, men de kan også køre på ferskvand. Det kan derfor være værd at undersøge, om man kan konverterer sin gamle søvandskølede motor til ferskvandskøling.