Hypotermi: Sådan bør du reagere ved hypotermi til søs

Som sejler er vi nødt til at kende til faren ved nedkøling i vand og hvad vi skal gøre ved det. Hypotermi betyder lav temperatur (hypo – lav, termi – temperatur) på latin.

Hypotermi til søs

Hypotermi er en alvorlig fare, når man sejler. Selv om vejret er godt, kan kulden snige sig ind på en, fordi man befinder sig i et miljø, der er koldt og fugtigt.

En sejler kan blive udsat for kulde, selv om vejret er godt, fordi vandet omkring ham er koldere end luften. Falder man i vandet, er der altid mulighed for hypotermi i danske farvande – også om sommeren. Hvor længe der går før hypotermi indsætter, er selvfølgelig afhængig af vandets temperatur. At falde i vandet er næsten altid forbundet med fare, så lær mand overbord manøvrerne inden du tager ansvar for sejladsen.

Hvad er hypotermi?

Hypotermi er en tilstand, hvor kroppen taber for meget varme og bliver for kold. Hypotermi kan være farligt, fordi det kan føre til komplikationer som for eksempel hjertestop og åndedrætsbesvær. Hypotermi kan også forårsage frostskader på huden.

Lav kropstemperatur kan have alvorlige konsekvenser, så det er vigtigt at søge lægehjælp, hvis man mistænker hypotermi.

Hypotermi symptomer

Symptomerne på hypotermi kan variere fra mild til alvorlig.

Mild hypotermi kan forårsage:

– Følelsen af kulde

– Gåsehud

– Rysten

– Svært ved at bevæge sig

– Svært ved at tænke klart (sløvhed, forvirring)

– Træthed

– Hurtig eller uregelmæssig hjerterytme

Alvorlig hypotermi kan forårsage:

– Koma

– Dødsfald

Hypotermi behandling

Hypotermi kræver førstehjælp og enhver der har været faldet i vandet, bør behandles for hypotermi.

Førstehjælp ved den livsfarlige nedkøling består i at varme kroppen op igen. Sørg fx for altid at have nødtæppe i form af alutæppe eller anden type metaltæppe. De koster ganske få kroner og bør altid indgå i en båds nødhjælpskasse.

Hvis en person har været faldet i vandet skal det våde tøj fjernes. Tænk på, at en dyne eller andet tykt tøj ikke varmer en kold person op af sig selv, der skal tilføres varme for at temperaturen kan stige. Kropsvarme fra en eller flere anden personer, kan i så fald være en god måde at tilføre varme på.


Forebyg hypotermi

Her er nogle specifikke forholdsregler, du kan tage for at forebygge hypotermi som sejler:

  1. Klæd dig passende: Brug lag på lag af varmt tøj, der kan isolere din krop og tages af lidt ad gangen hvis du bliver varm. Brug vindtæt tøj yderst for at beskytte dig mod vindafkøling. Sørg for at have en varm hue, handsker og varme sokker ved hånden, hvis du skulle begynde at fryse undervejs. Overvej hvordan du kan holde varmen i vandet når du klæder dig på, hvis du skulle falde i.
  2. Kend vejret og planlæg derefter: Hold øje med vejrudsigten, inden du stikker til søs. Undgå at sejle i ekstremt koldt vejr eller under storme, der kan øge risikoen for hypotermi. Vær opmærksom på temperaturændringer og vindforhold, da de kan påvirke din krops varmetab. Du skal ikke bare være en øvet sejler i hårdt vejr, du skal også være klædt på til det.
  3. Brug redningsvest: Redningsvesten hjælper med at holde dig flydende, hvis du skulle falde overbord, men kan også give en vis isolering til din krop afhængig af hvilken type du vælger. Vælg redningsveste, der er velegnede til det aktuelle vejr og farvand.
  4. Hold dig tør: Vådt tøj kan føre til hurtig afkøling af kroppen. Sørg for at have vandtæt tøj eller regntøj, der kan holde dig tør, hvis du bliver udsat for regn eller bølger. Men vær også opmærksom på du måske kommer til at svede ved det hårde fysiske arbejde der også forekommer. Hvis dit tøj bliver vådt, skal du skifte til tørt tøj så hurtigt som muligt.
  5. Kend symptomerne på hypotermi: Vær opmærksom på symptomerne på hypotermi, så du kan genkende dem hos dig selv eller dine medsejlere. Hold øje med hinanden og sørg for at reagere hurtigt, hvis nogen viser tegn på hypotermi.
  6. Opvarm kroppen regelmæssigt: Gør regelmæssige opvarmningsøvelser, mens du sejler. Bevæg dig rundt, stræk dig og udfør lette aktiviteter for at stimulere blodgennemstrømningen og holde kroppen varm. Hvis det er muligt, skal du søge ly i en beskyttet kahyt eller cockpit for at undgå direkte eksponering for vind og kulde.
  7. Vær forberedt på nødsituationer: Hav altid en nødplan og udstyr til rådighed. Medbring nødradio, signaludstyr og en førstehjælpskasse om bord. Sørg for at alle ombord er bekendt med nødprocedurer og ved, hvordan man håndterer en nødsituation.

Førstehjælp ved hypotermi

Nedenstående er taget fra Livredning.dk – Lær det udenad!

  • Flyt med yderste forsigtighed ofret til et varmt sted.
  • Tjek åndedræt og puls. I tilfælde af hypotermi bør man ekstra-tjekke meget nøje i to minutter. Begynd hjertemassage, om nødvendigt.
  • Fjern ofrets tøj, om nødvendigt.
  • Læg ofret på ryggen med ansigtet opad.
  • Pak ofret ind i varme tæpper, sovepose eller andet varmt omslag.

Hvis der vil gå lang tid før ofret ankommer til medicinske faciliteter, anvendes følgende genopvarmnings-teknikker:

  • Anvend varmepude eller varmeflasker (viklet ind i håndklæde for at undgå forbrænding) omkring hoved, hals, bryst og lyske.
  • Giv IKKE varme til ofrets arme og ben og giv IKKE ofret et varmt bad. Dette vil blot tvinge blodet ud i de meget kolde ekstremiteter og derefter tilbage til hjerte, lunger og hjerne, hvilket kan medføre et yderligere fald i kroppens kerne-temperatur. Sker dette er der tale om det, amerikanske kystlivreddere benævner “after drop”. Et “after drop” kan være fatalt.
  • Giv IKKE massage til ofret og gnid IKKE ofrets krop. En sådan behandling kan medføre hjerte stop.
  • Tilfør ofret varme via en direkte krop-mod-krop-kontakt. Få en rask person til at afklæde sig og ligge hud-mod-hud til ofret. Pak begge personer ind i tæpper.
  • Er ofret “vågent nok” kan du give ham varme drikke.
  • Hvis ofret er bevidstløs eller sløvt giv da IKKE ofret noget at drikke.
  • Giv ALDRIG ofret alkoholiske drikke.

Overlevelse i koldt vand


Minimer kroppens varmetab ved at tage følgende forholdsregler:

  • Afklæd dig ikke i det kolde vand uanset hvad mange måtte have fortalt dig. I stedet: kanp tøjet, spænd tøjet fast, lyn eller stram halskraven og snør skoene, så de ikke falder af. Beskyt dit hoved med klædningsgenstande – gerne en hue – hvis det er muligt.
  • Stillestående vand i dit tøj varmes op af din krop og har en god termoeffekt. Det stillestående vand i tøjet isolerer dig delvist fra det kolde vand omkring.
  • Ifør dig en redningsvest, hvis den haves.
  • Mobiliser alle dine kræfter på at komme op af det kolde vand
  • Handl hurtigt før du mister din fulde kontrol over dine lemmer
  • Kravl op i en båd, en tømmerflåde eller hvadsomhelst flydende.
  • Forsøg IKKE at svømme med mindre der er mulighed for at nå hen til en nærliggende båd, en anden person eller et flydende objekt.
  • Unødvendig svømning og bevægelse “pumper” stillestående og kropsopvarmet vand ud af dit tøj. Desuden betyder bevægelse, at der forbrændes kalorier med varmetab til følge.
  • Unødvendig bevægelse af dine arme og ben pumper varmt blod ud i dine ekstremiteter, hvor det hurtigt afkøles og dette betyder, at din chance for overlevelse formindskes med ca. 50 %

Hvis du ikke er i stand til at komme op af vandet, prøv da en af følgende teknikker:

  • H.E.L.P. position
    “Heat Escape Lessening Position”, der som nævnt er en varmetabsnedsættende position, hvor knæene holdes ind mod brystet, mens armene vikles omkring benene og hænderne foldes.
  • Person-omklamring
    Person-omklamring med 2 eller flere mennesker vil give en kalkuleret overlevelsestid, der er 50% længere end ved svømning og vandtrædning.
  • Ubevægelighed
    Forhold dig så ubevægeligt som muligt selv om kulden smerter. Ved ubevægelighed nedsættes nemlig varmetabet betragteligt. Intens rysten og store kulde-smerter i koldt vand er en naturlig “refleks”, der ikke vil slå dig ihjel. Det gør til gengæld det forøgede varmetab, der opstår ved bevægelse i forsøg på “at holde varmen”. Forsøger man “at bevæge sig varm” vil man meget snart blive drænet totalt for energi og kropsvarme.
Scroll to Top