Sømærker: Guide til sømærker – lær dem udenad!

Sømærker, også kendt som søkortmærker, er en vigtig del af søfartens historie og navigationspraksis. Sømærker er fysiske landmærker eller navigationshjælpemidler, der er placeret på land eller i vandet for at hjælpe søfarende med at navigere sikkert langs kystlinjer og i farvande. I denne artikel vil vi udforske historien bag sømærker, deres typer og betydning for søfarten i dag.

Typer af sømærker

Sømærker er essentielle navigationshjælpemidler, der hjælper sejlere med at navigere sikkert i farvande. For fritidssejlere er det vigtigt at kende og forstå de forskellige typer sømærker, da de giver vigtige oplysninger om farvandsforhold, farer og ruter. I denne guide gennemgår vi de mest almindelige typer sømærker og deres betydning.

1. Sideafmærkninger

Sideafmærkninger bruges til at markere render og løb og ses meget ofte i fx havneindløb. Der findes to hovedtyper:

  • Bagbordsmærker: Disse skal holdes til venstre (bagbord) side, når man sejler indadgående. Bagbordsmærker er røde i vores del af verden.
  • Styrbordsmærker: Disse skal holdes til højre (styrbord) side, når man sejler indadgående. Styrbordsmærker er grønne.

Der findes også skillemærker, som bruges til at markere, hvor sejlrender løber sammen. Skillemærker har både rød og grøn farve, afhængig af hvilken vej de skal passeres.

2. Kompasafmærkninger

Kompasafmærkninger placeres typisk på strategiske steder, hvor der er kendte farer som skær, vrag eller grunde. De bruges også i tæt trafikerede farvande for at sikre sikker passage og undgå sammenstød.

  1. Nordmærker
    • Placering: Nord for faren.
    • Farver: Sorte over gule.
    • Topbetegnelse: To sorte kegler med spidserne opad.
    • Lyskarakteristik: Kontinuerligt hurtigt blinkende eller meget hurtigt blinkende hvidt lys.
  2. Sydmærker
    • Placering: Syd for faren.
    • Farver: Gule over sorte.
    • Topbetegnelse: To sorte kegler med spidserne nedad.
    • Lyskarakteristik: Seks hurtigt blinkende eller meget hurtigt blinkende hvide lys efterfulgt af et langt blink.
  3. Østmærker
    • Placering: Øst for faren.
    • Farver: Sorte over gule over sorte.
    • Topbetegnelse: To sorte kegler med spidserne væk fra hinanden (som et timeglas).
    • Lyskarakteristik: Kontinuerligt hurtigt blinkende eller meget hurtigt blinkende hvidt lys i grupper af tre blink.
  4. Vestmærker
    • Placering: Vest for faren.
    • Farver: Gule over sorte over gule.
    • Topbetegnelse: To sorte kegler med spidserne mod hinanden (som en timeglas).
    • Lyskarakteristik: Kontinuerligt hurtigt blinkende eller meget hurtigt blinkende hvidt lys i grupper af ni blink.

3. Midtfarvandsmærke

Et midtfarvandsmærke markerer en fri passage og kan passeres på begge sider. Det er normalt opsat midt i en sejlrender eller nær indsejlinger og fungerer ofte som et anduvningsmærke.

4. Isolerede fareafmærkninger

Isolerede fareafmærkninger bruges til at markere lokale farer, såsom sten eller vrag. Disse mærker viser, at faren er isoleret, og de bør ikke passeres for tæt.

5. Specialafmærkninger

En specialafmærkning er et generelt mærke, som kan markere forskellige særlige forhold, såsom:

  • Skydeområder
  • Kloakudløb
  • Fredningszoner
  • Områder med forbud mod ankring eller fiskeri

For at forstå, hvad en konkret specialafmærkning betyder, skal man konsultere et søkort.

6. Båker

Båker består af en forbåke og en bagbåke placeret på land eller på en grund og indbyrdes forskudt, således at de markerer en kurslinje. De kan markere sejlrender, kabler, rørledninger eller afgrænsninger af specielle områder som skydeområder eller naturreservater.

7. Fyr

Fyr kan være placeret på land eller i søen og er et kraftigt lys, der blinker efter et bestemt mønster (fyrkarakteristik). Disse hjælper sejlere med at afgøre, hvilket fyr der er tale om, og bruges til videre navigation. Nogle fyr er vinkelfyr, der lyser med forskellige farver i forskellige retninger (sektorer). Læs mere om fyr her: Danske fyrtårne: Fra sikkerhed og navigation til kulturelle oplevelser

8. Varder

Varder er opbygninger på land af sten eller murværk, ofte malet i iøjnefaldende farver. De er meget anvendt til afmærkning i skærgårdene omkring Norge, Sverige og Finland.

Download oversigt over sømærker

Historien om sømærker

Sømærker har en lang historie, der går tilbage til de tidligste søfarende, der brugte naturlige landmærker til at navigere langs kysten. Siden da har udviklingen af teknologi og videnskab ført til opfindelsen af mere avancerede sømærker og navigationshjælpemidler.

En af de tidligste former for sømærker var fyrtårne, som blev bygget for at lyse vejen for søfarende om natten. Den tidligste kendte fyrtårn blev bygget i det gamle Egypten for mere end 2000 år siden. I løbet af middelalderen blev fyrtårne bygget langs Europas kyster for at hjælpe skibene med at navigere sikkert.

I dag er fyrtårne stadig vigtige sømærker, selvom deres rolle i navigationspraksis er blevet mindre vigtig takket være moderne teknologi som GPS.

Indhold beskyttet mod kopiering.

Scroll to Top