Bark: En Imponerende maritim mester

Barken er en imponerende skibstype inden for søfartens verden, kendt for sine tre, fire eller fem master, hvoraf de forreste er fuldriggede og bærer råsejl, mens den bageste mast, mesanmasten, altid kun fører gaffelsejl.

Konstruktion og design

Barken, uanset om den er tre, fire eller femmastet, har et træ-, stål- eller kompositskrog, ofte med klipperstævn og afrundet hæk. Typisk føres et bovspryd med stagsejl, og hver mast har sin rolle at spille i den komplekse rigning. Med tre forsejl på stag, op til fem råsejl på fokkemasten, og gaffelsejl og gaffeltopsejl på mesanmasten, udgør barken et imponerende syn på havet.

Anvendelse og karakteristik

Barken er kendt for sin tremastede konstruktion, hvor både fokkemast og stormast er fuldriggede, ligesom hos en brig, mens mesanmasten kun er todelt og udelukkende udstyret med gaffelsejl. Barken var et kraftfuldt fartøj, der blev brugt til forskellige formål som handel, fragt og endda udforskning. Med størrelser på op til 244 nettoregistertons og en besætning på typisk 10-20 mand, var barken et imponerende skib at sejle og håndtere.

Historisk betydning

Barken spillede en central rolle i søfartens historie, og dens udseende på havet var et symbol på magt og styrke. Fra det 19. århundredes handelsruter til udforskningen af fjerne farvande var barken en afgørende brik i søfartens udvikling. I Fanøflåden blev barken den dominerende skibstype i løbet af 1890’erne, og dens betydning i handel og transport fortsatte gennem årene.

Indhold beskyttet mod kopiering.

Scroll to Top