Introduktion til trim af mast

At trimme masten er en vigtig del af sejladsen, da det påvirker både sejlene og bådens præstation. Ved at justere mastens position og spænding kan sejlerne optimere sejlernes form og bådens balance.

Grundlæggende om riggens justering

Riggens indstilling er det første skridt i mastetrimning, da en korrekt placeret mast er afgørende for at opnå den ønskede sejladsydelse. En moderne turbåd kræver en “tot” rig, hvilket betyder, at masten skal være godt spændt uden dog at være spændt som en flitsbue.

4 trin til korrekt mastetrimning

For at opnå en optimal mastetrimning er der fire vigtige trin, du skal følge:

  1. Sættes lodret: Start med at placere masten lodret på båden ved at justere agterstag, forstag og topvant. Du kan kontrollere dette ved at hænge en vægt i storfaldet og observere, om masten er i sin naturlige balance (så vil vægten få faldet til at følge masten hele vejen ned). Det anbefales også at måle længden af vantene, så du kan sikre, at de er lige lange i begge sider.
  2. Sæt de sidste vant (hvis din båd har dem): Når masten står lodret, skal undervant og eventuelt mellemvant indstilles i forhold til topvantet for at sikre, at masteprofilen er helt lige hele vejen op.
  3. Topvant: Efter at have indstillet de andre vanter korrekt, skal du stramme topvantene hårdt. Sørg for at stramme dem lige hårdt og skiftevis i begge sider. Du kan eventuelt bruge en rigspændingsmåler til at måle spændingen på hvert enkelt vant for at sikre ensartet spænding. Dette giver en let krumning, så midten af masten er længere fremme i båden end top og bund. OBS: Dette gælder ikke for rullemaster, som skal stå fuldstændig lodret.
  4. Undervant: Til sidst skal undervantene spændes en smule mindre hårdt end overvantene for at give masteprofilen en let krumning. Den nøjagtige krumning afhænger af bådens rigtype (se nedenfor) og mastekurve for storsejlet.

Finjustering og efterspænding af masten

Efter de første sejlture i sæsonen anbefales det at efterspænde riggen på grund af wirernes strækning under belastning. Under sejladsen er det vigtigt at holde øje med vantene i læ og sikre, at de ikke er slappe. Hvis vantene er lidt slappe, kan de tottes under sejladsen og derefter tottes i den modsatte side efter en vending.

Masten skal også justeres i forhold til rorbalancen. Hvis båden er luvgirig og føles hård på roret, kan masten stå mere lodret eller flyttes frem i mastesporet. Hvis båden derimod er lægirig, skal masten den anden vej. OBS en lystbåd/cruiser bør altid være en anelse luvgirig, da den så er mere behagelig at sejle.

Den ideelle mastehældning afhænger af bådens rigtype:

  • 1 grad på mastheadrigge
  • 2 grader på 9/10s rigge
  • 3 grader på 7/10s rigge

Indhold beskyttet mod kopiering.

Scroll to Top