Den rigtig betegnelse er i følge Dansk Sprognævn et klys. Alligevel vil du næsten altid se forhandlere af klys skrive klyds. Du vil også finde mange ordbøger som skriver det forkerte, og høre flere udtaler af ordet. Ordet klys udtales lige ud af landevejen og som klys uanset om det skrives med d eller ej.
Hvad er et klys?
Et klys er oprindeligt et hul i klædningen hvorigennem fortøjning eller anker føres (et ankerklys). Et ankerklys har du set på store skibe, hvor ankeret hænger på ydersiden i stævnen på fartøjet – Det store runde hul i skibssiden er altså et ankerklys.
I dag er det dog mere almindeligt at benytte benævnelsen om en lille fastgørelsesanordning med to skæve flanger. Klys kommer i par, hvor de er skæve til hver deres side.
Hvad gør et klys – klyds?
Klyssets funktion er at føre en line (tov). Fx kan det hjælpe et skøde i den rigtige retning hen i mod en spilkop. Et klys er altså ikke en genstand man binder fast i, men derimod en anordning som gør at tovet ikke sætter sig fast i noget, falder i vandet eller på anden måde er i vejen.
Klydsets størrelse er afhængig af den tovdimension der skal føres igennem det. Du skal derfor kende diameteren på linen/tovet/skødet når du indkøber klyds. (Jeg skriver klyds med d her, fordi du skal bruge dét når du leder på internettet efter et nyt klyds).
Materialer
Klyds i form af dem der er afbilledet ovenfor fås både i metal og kunstmateriale. Prisen er ikke høj på nogle af dem, men dem i plast er meget billige og også billigere end dem i rustfrit stål. Hvilket materiale man skal vælge, afhænger især af hvordan man gerne vil have sin båd til at se ud. Metallet er smukkest hvis der i forvejen er meget metal på skibet. Vil man gerne arbejde med farve eller have et diskret klyds, kan man vælge kunststof. Det skal ikke holde noget, så der er ikke synderligt pres på, og et klys vil holde i mange år uanset materialevalg.