Slår din båd læk, så har du mulighed for at gøre noget. At have tænkt dette “noget” igennem på forhånd, kan spare dig for panik og fare. En læk er ofte en lille skade, som først opdages efter noget tid. Gør det til en vane at kigge under dørken regelmæssigt, for at holde øje med vand herunder. Smag gerne på vandet, er der salt eller dieselolie i, vil det være tydeligt at smage. Har din båd kondensproblemer eller en utæt vandtank, vil vandet være fersk og du kan tage det lidt mere roligt.
I denne artikel vil jeg gennemgå nogle af de muligheder du har for at reagere hensigtsmæssigt, hvis din båd tager vand ind.
Læk – definition
En læk refererer til en uønsket åbning eller revne, hvorigennem væske eller gas utilsigtet kan trænge ind/ud. I forbindelse med både refererer en læk til en defekt eller skade i skroget (under vandlinjen), rorakslen, skroggennemføringer eller andre områder, hvilket tillader vand at trænge ind i båden.
Identificer lækkens kilde
Det første skridt er at finde ud af, hvor vandet kommer ind. Tjek alle tydelige steder som skroget, rorakslen, og skroggennemføringer. Vær grundig, da en læk kan have flere kilder.
Brug nødtætning
Når du har fundet lækken, kan du bruge en nødtætning til midlertidigt at stoppe vandet. Materialer som epoxy, gummi, eller endda en t-shirt kan bruges til at dække lækken, indtil du kan få en permanent løsning.
I bådudstyrsbutikker kan man købe nogle kegler i træ eller gummi, som kan passe i ethvert rundt hul som fx en skroggennemføring – der er det sted en båd oftest slår læk. Læg gerne en i passende størrelse, ved siden af hver gennemføring. Så skal du ikke lede mens vandet strømmer ind. En læk i en skroggennemføring fylder dog typisk ikke båden med vand i løbet af få minutter, du har tid at handle på.
Det er også muligt at købe fugemasse der kan hærde under vand – fx Tec7.
Et godt gammelt tip er, at føre et sejl (eller presenning) ned under båden, da vandets tryk vil presse det ind mod hullet. Sejlet håndteres fra forstævnen og trækkes ned under båden. Underlig og top fastgøres stramt oppe, når hullet i skroget er dækket. Det er nemmere sagt end gjort, men kan redde liv og udstyr.
Forebyggelse af fremtidige lækager
Forebyggelse er altid bedre end helbredelse. Her er nogle tips til at forhindre fremtidige lækager:
- Regelmæssige inspektioner: Sørg for at tjekke din båd regelmæssigt for tegn på slid og skader.
- Vedligeholdelse af skroggennemføringer: Sørg for, at alle skroggennemføringer er tætte og i god stand. Tjek dette flere gange i løbet af sæsonen – faktisk vil man på mange sejlerskoler blive undervist i, at tjekke dem før hver sejltur.
- Kvalitetsmaterialer: Brug kun kvalitetsmaterialer og produkter til reparationer og vedligeholdelse. Butikker som Biltema sælger virkelig mange billige gode ting, men også en del skrammel. Hvor materialernes holdbarhed medfører fare for liv eller båd, bør du derfor ikke spare.