Sådan bekæmpes rurer på båden

Alle sejlere vil opleve rurer på båden. Man kan godt spørge hvordan man undgår dem, men det er bedre at berede sig på både at skulle forebygge og fjerne de små krebsdyr.

Hvorfor er rurer et problem på både?

Rurerne tager først og fremmest fart fra båden. Det gør de ved at skabe en ru og unødig vandmodstand når båden glider gennem vandet. Især er der problemer, hvis rurerne først får sat sig fast på propellen (skruen). Det kan nemlig tage mange knob af farten når man sejler for motor.

Hvor hurtigt opstår der rurer?

En af hovedårsagerne til at bruge bundmaling, er netop så vidt muligt at undgå begroning og dermed rurer. Det er altså ikke muligt at sige præcis hvor lang tid der går før rurer opstår. I princippet med det samme båden er kommet i vandet, men vi gør jo alt vi kan for at undgå dem – nogle med meget stor succes, så ikke en eneste rurer sætter sig fast.

Faktorer der har indflydelse på at rurer sætter sig fast på din båd:

  • Varmt vand
    Begroning i det hele taget, er altid værst i de varme sommermåneder.
  • Stille vand
    Stille vand gør det nemmere for rurerne at bevæge sig hen til din båd.
  • At båden ligger stille
    Hvis du vil undgå rurer er den bedste forebyggelse at sejle meget. Rurerne kommer når båden ligger stille.
  • Bundmalingens kvalitet
    Der er forskel på hvor effektiv bundmaling er til at forebygge rurer. Nogle har også begrænset holdbarhed, mens andre holder i flere år. Læs mere om bundmaling: Sådan bundmales båden – Bundmaling forklaret
  • Bådens tilstand
    En velplejet bund som er helt glat inden den males, giver dårligere hæfte for rurerne. Det kan derfor godt betale sig at bruge ekstra kræfter på forårsklargøringen.

Hvordan fjerner man rurer?

Den eneste rigtige måde at fjerne rurer på, er lige når båden kommer op, og kalken ikke er blevet tørret hård endnu. Brug en højtryksrenser og prøv at få så meget som muligt med. Vandslib gerne det sidste af “fødderne” af med det samme. Husk at bundmaling som oftest er giftig, og lad være med at slibe med almindeligt papir. Så kommer støvet i dine lunger.

Er dine rurer indtørrede, må du belave dig på at bruge knofedt og vandslibe. Det er noget stads, og du kan godt være nødt til at komme godt i bund, og dermed måske have brug for at prime og/eller male flere lag bundmaling på næste gang.

Virker rurerfjerner?

Rurerfjerner virker efter min erfaring ikke. Jeg har prøvet både Hempels og Biltemas produkter, uden nogen som helst former for succes. Kraftig syre er mere effektiv, fx saltsyre eller eddikesyre – men pas på, det er ætsende!

Undgå rurer på skruen

Propellen på både er som sagt ret udsat for rurer, men man kan bekæmpe dem på samme måde som med kølen – Sørg for at skruen er fuldkommen glat og brug fx en propprimer og propspray med begroningshæmmende egenskaber. Husk at sørge for at bundmalingen passer til metallet – ellers kan du miste din skrue til tæring. Det bedste er at spraye malingen på, da den så nemmere kommer ind i alle krogene og bliver glat.


Nogle sværger til blot at gøre skruen så glat som overhoved muligt og eventuelt fedte den ind i olie, fedt eller fx zinksalve. Men pas lige på med spændingsrækken, for zink er jo et metal som kan medvirke til tæring af andre metaller.
Jeg tvivler på disse metoder holder ret længe i vand, men glatslibningen har dog en meget stor forebyggende virkning, da der ikke er noget rurerne kan hæfte på, når underlagt er spejlglat.
Dette er også virkningsmekanismen i nyere bundmalingsteknologier som fx Hempels Silic One. Som dog nok ikke egner sig til propeller.

Det anvendte billede er fra Wikipedia

Scroll to Top