At udvise godt sømandskab er nok den allervigtigste regel at kende på vandet, selvom man selvfølgelig har pligt til at kunne dem alle. I denne artikel kan du se en række eksempler på, hvornår man anvender godt sømandskab som lystsejler. I søvejsreglerne fremgår ikke ordet “godt”, men “almindeligt sømandskab”. Det vil altså sige, at sund fornuft, ansvarlig og ordentlig opførsel tages for givet.
Godt sømandskab definition
At udvise sømandskab vil sige at man tænker sig om, bruger fornuften og tager ansvar – også for andre.
Det indebærer en kombination af færdigheder, adfærd og viden, der er nødvendig for at sikre sikkerhed, effektivitet og orden til søs.
Reglen går ud over de præcise situationer der er beskrevet i søvejsreglerne, så disse udvides til også at indeholde sund fornuft, hjælpsomhed og høflighed.
For nye sejlere, landkrabber og fjolser, vil reglen om sømandskab være en overraskelse. Man kan ikke bare holde på sin ret på havet, for vand er i bevægelse og sigtbarheden ændres hele døgnet – Så vis agtpågivenhed og hjælp hvor du kan.
Regel 2 om ansvar i søvejsreglerne
Sømandskab indgår i søvejsreglerne, og det er faktisk strafbart ikke at udvise hensyn på vandet. Støder to skibe sammen, vil den ene være ansvarlig, fordi vedkommende ikke overholdt sin vigepligt, men den anden vil også have et ansvar for ikke at have udvist godt sømandskab.
Regel 2
Ansvar
(a) Intet i disse regler skal frigøre noget skib eller dets reder, fører eller mandskab for følgerne af nogen forsømmelse med at overholde disse regler eller for forsømmelse af nogen forsigtighedsregel, som almindeligt sømandskab eller tilfældets særegne omstændigheder måtte tilsige.
(b) Ved fortolkningen og overholdelsen af disse regler skal der tages behørigt hensyn til alle farer ved sejladsen og for sammenstød samt til enhver særlig omstændighed – herunder de pågældende skibes begrænsede manøvremuligheder – der måtte gøre en afvigelse fra disse regler nødvendig for at undgå overhængende fare.
Kilde: BEK nr 1083 af 20/11/2009
Hold skibet sikkert og funktionsdygtigt
At sejle ud i et skib der er i dårlig stand, eller du ikke helt har styr på hvordan virker, er direkte dumt. Ikke bare kan du sætte dig selv og dine gaster i dårlige situationer, men du kan også risikere andre bådes sikkerhed på vandet. Hav derfor en tjekliste inden sejlads, og gennemgå båden før du sejler ud.
Uddan dig selv
Sørg for at kunne sejle før du bevæger dig ud på havet som skipper. Du har selvfølgelig pligt til at kunne søfartsreglerne, men du bør også som minimum kende det skib du sejler på og kunne manøvrere i al slags vejr. Lær begreberne for vind og vejr og hold dig orienteret ved hjælp af vejrudsigterne. Lær at benytte de elektroniske hjælpemidler som findes, men sørg også for at have styr på kort og navigation.
Planlægning er godt sømandskab
Når man har ansvaret for en båd og andre menneskers liv, skal man planlægge både tur og udstyr samt prøve at forudse hvad der skal til for at tingene går godt undervejs. At medbringe fx ekstra tøj, håndklæder og proviant end der må formodes at blive behov for, er derfor også en del af det gode sømandskab. Vi husker jo, at godt sømandskab indebærer, at vi opfører os ansvarligt og tænker os om.
At have en plan B er altid en god ide som sejler. Hvad gør du fx hvis motoren sætter ud, et sejl flænger, du falder i vandet eller det bliver dårligt vejr?
Vig selvom du har retten på din side
I nogle tilfælde er det ordentlig opførsel og sund fornuft, at gå afvejen for andre, selvom man egentlig selv har retten til at holde på og de andre skal vige. Det er fx:
- Når man møder et stort motordrevet fartøj som er på arbejde (lyst viger for last).
- Når den anden har begrænset plads at gå afvejen på
- I situationer hvor flere både skal vige indbyrdes og situationen bliver uoverskuelig for de andre.
- De andre sejler kapsejlads
- Den anden båd roder med sejl eller motor og det derfor er til gene for dem at bruge tid og opmærksomhed på dig.
OBS: når du viger, selvom det egentlig er det andet skib der har pligten hertil, er det ekstra vigtigt at vise din intention tydeligt og i god tid.
Hjælp hvor du kan
På havet er vi langt fra hinanden, men sammen når det gælder. Her er nogle eksempler på situationer hvor det er godt sømandskab at give en hjælpende hånd:
- Ser det ud som om nogen er i nød, så sejl hen og se om du kan hjælpe. Er en båd reelt i nød, har du pligt til at hjælpe.
- Kommer en båd i havn i dårligt vejr, eller er der få hænder ombord, så gå op på broen og tag imod fortøjninger eller hjælp med at holde fra. Egentlig er det god stil altid at hjælpe, men særligt i disse to situationer bør man stå klar.
- Der kan opstå problemer omkring erstatningsansvar i forhold til forsikringer, men ligger en båd forladt med dårligt satte fortøjninger eller sejl der ruller sig ud, så bør man reagere og standse ulykken.
- Lad nye sejlere være nye. Hjælp dem i stedet for at nedgøre dem for deres manglende rutine. Lad fx være med at råbe kommandoer på tværs af havnen, men gå hen og spørg om du må bidrage med forslag til løsning af den situation de er havnet i.
Undgå at ligge i vejen ved servicekaj mv.
Når du fx tanker din båd, ligger ved mastekran, tømmer tank eller fylder vand på, så flyt båden med det samme du er færdig. På den måde kan andre komme til uden at blive sinket af din dovenskab.
At vis hensyn til naboer er godt sømandskab
Især når man ligger i havn eller for anker hvor der er andre både, skal man overveje hvor meget larm og lugt man sender ud i verden. Det kan godt være jeres lille fest i cockpittet med høj musik er hyggelig for jer, men andre skal måske sejle ved solopgang, og har brug for at gå til køjs tidligt.
Lad ikke børn fræse rundt i havnen med en larmende motor i timevis. Giv dem nogle årer, eller sejl dem selv udenfor havnen, hvor ingen bliver generet af støjen.