I denne artikel vil du lære om bommens funktion på en sejlbåd og hvordan man bommer kontrolleret. Bommen er en ikke ufarlig del af det at sejle, og en af de store årsager til, at jeg altid anbefaler et godt kursus i sejlads.
Bommens funktion
På en sejlbåd er “bommen” oftest en rundholt som sidder vinkelret på masten og holder storsejlet strakt i underliget (den nederste del af sejlet). Bommen er en vigtig del af riggen på især lystbåde.
Bommen holdes agter fast af skødet til storsejlet og man justerer hvor langt ude bommen skal være fra centerlinen ved hjælp af dette. Når vinden kommer ind længst bagfra, skal bommen være længst ude. Omvendt haler man bommen (og derved storsejlet) helt tot, når vinden kommer ind mest forfra.
Bommen er en meget vigtig del af det man kalder “trim” på en sejlbåd. Når man trimmer bommen rigtig, kan man sejle hurtigt og/eller behageligt, afhængig af hvad man har lyst til. Hvis en båd fx krænger meget, kan man slække ud på storskødet, så bommen kommer længere ud, og både vil ligge mere lige i vandet.
At bomme
At bomme er en manøvre man foretager sig på en sejlbåd.
Når man bommer skifter man halse ved at få vinden ind agtenfra (bagfra), hvor man ved en vending går med spidsen af båden gennem vindøjet.
En bomning indebærer at bommen skifter side, så sejlet kan fange vinden fra den anden side af båden.
Kontrolleret bomning
En kontrolleret bomning sker ved, at man falder så meget af for vinden at både kommer gennem vindøjet. Samtidig med at rorgængeren falder af, hives “storskødet” hjem. Storsejlsskødet sidder fast på bommen, så når man hiver i dette trækkes bommen midtskibs. Først når man får vinden ind fra den anden halse, slækkes sejlet ud igen så det passer til vindens retning.
Kommandoer under en bomning er typisk:
- Klar bomme
- Vi bommer
- Vi har bommet
Kommandoer er særligt vigtige i små både, hvor bommen er under hovedniveau i cockpittet. Alle skal så dukke sig, før der bommes.
Der findes andre måder at gøre det på, på kapsejladsbåde kan det fx være den person der har storsejlsskødet, som igangsætter bomningsmanøvren.
Advarsel: Alle bør altid være under bommens højde, når man har vinden ind bagfra, da der kan ske ukontrollerede bomninger som beskrevet nedenfor. Man bør også altid bevæge sig bag bommen (altså til læ), når man fx skal på dækket.
Et andet ord for bomning er “kovending”.
Ukontrolleret bomning
En ukontrolleret bomning opstår oftest fordi vinden ændre retning en smule, så den kommer ind fra den anden halse.
En ukontrolleret bomning kan være farlig, fordi bommen (afhængig af vindstyrken) kan komme med meget stor hastighed og kraft. Dette kan i værste fald slå en person ihjel eller knække masten. Mange mennesker er blevet fejet i vandet, af en ukontrolleret bomning.
Se en ukontrolleret bomning på YouTube.
Boom preventer
En boom preventer eller boombrake er en anordning som sættes på et stykke tov, som gør at bommen ikke kan skifte side ukontrolleret. Der findes en del forskellige modeller, og man kan lave en selv. De fleste virker ved, at forhindre bommen i at bevæge sig hurtigt.
Hvis du vil se en preventer, så er denne model en af de mest almindelige: Boom Brake