En impeller er ikke bare en lille medløber, det er faktisk en meget vigtig personlighed i motoren. Det har vi måttet sande!
Vi skifter impeller hvert år, helst inden vinteren når motoren alligevel bliver vinterkonserveret.
Hvad er en impeller?
En impeller er et “hjul” der pumper kølende saltvand ind til motoren. Den sidder i et impellerhus som er ret nemt at åbne, men husk lige at lukke for skroggennemføringen til vandindtaget først. Sørg for at få lukket huset ordentligt igen. Der følger typisk en papirspakning med når man køber en impeller, men tjek lige om det er nok med en, eller om det måske er bedre med en i gummi.
Nærighedens pris
Da motoren stort set ikke har været i brug nogle år, altså som i under en times tid, så vurderede jeg det var opreklameret med skift af impeller hvert år. Nogle steder online anbefales da også kun hvert tredje.
I år havde vi så balladen. Motoren blev meget varm, når den kom op over 22 000 omdrejninger. Et tjek af impelleren viste nogle små revner ved det ene ben, så den var altså moden til udskiftning.
Fra de dybe gemmer fandt jeg så en fin hel impeller. Den lå i båden da jeg overtog den i 2014 og så glimrende ud, så den blev monteret.
Motoren blev bare stadig varm, så vi gik i gang med at overveje hvad der så kunne være galt.
Gensyn med “gamle” venner
Jeg har en veninde gennem, ja vel 45 år (jeg er i skrivende stund 4 dage fra at runde 48), hvis forældre også sejler og altid har gjort det. Det er en af de medvirkende årsager til at vi blev veninder – Vores forældre sejlede sammen som unge.
En dag midt på sommeren, stod min venindes far pludselig på havnen, på besøg i København på sommertogt.
Vi snakkede lidt om motorer, og samtalen faldt på impellere.
Han sagde, at han skiftede impeller hvert forår, fordi han tænkte at gummi bliver stift med alderen.
Den impeller vi havde sat i var gammel, men føltes jo bevægelig, så vi tænkte ikke mere over det i nogle uger.
Jeg synes de andre sprøjter mere end os!
En dag lagde jeg mærke til, at de både der passerede os, havde ret meget mere kølevand ud agter end Contessaen. Jeg har egentlig altid synes det så fint ud, et godt sprøjt med et par sekunders pause før det næste, ikke noget påfaldende i det. Men hold da op hvor de andre lossede vand ud i hele kaskader. Det ene sprøjt tog det andet!
Tankerne begyndte derfor at kredse om det stive gummi og da en af vores søde naboer i havnen havde afsløret, at Biltemas skovlhjul var både gode og billige, så endte vi altså i den blå kirke (igen).
Forskellen på en ny og en gammel impeller er til at føle
Efter montering af vores nye, superbløde, billige impeller, så kommer der et sandt vandfald ud af enden på Bo@ og motoren bliver betydeligt mindre hed.
Så hermed videregives tippet – Køb skovlhjul i Biltema, de koster til vores Nannimotor 79,- og bliver fremover skiftet hvert år!