Dette er de grundlæggende regler for skibslys, som de fleste i dagligt tale kalder for lanterner. Skibslanterner er vigtigt sikkerhedsudstyr ombord på skibe, der bruges til at signalere deres tilstedeværelse og retning i forskellige vejrforhold og omgivelser.
- Kapitel C – Skibslys og signalfigurer
- Regel 20: Hvornår og hvordan man skal bruge skibslys
- Regel 21: Hvad er skibslys (lanterner på et skib)?
- Regel 22: Hvor langt skal skibslys være synlige?
- Regel 23: Maskindrevne Skibe
- Regel 24: Slæbning og skubning
- Regel 25: Sejlskibe og rofartøjer
- Regel 26: Fiskeskibe
- Regel 27: Skibe ikke under kommando
- Regel 28: Skibe hæmmet af dybgang
- Regel 29: Lodsskibe
- Oversigt over regler for lanterner
- Fejl ved lanternerne
Kapitel C – Skibslys og signalfigurer
Her er en omskrivning for dummies af kapitel C i Bekendtgørelsen om søvejsregler:
Regel 20: Hvornår og hvordan man skal bruge skibslys
- Altid: Disse regler gælder i alt slags vejr.
- Om natten: Fra solnedgang til solopgang skal skibslysene være tændt. Du må ikke have andre lys tændt, som kan forveksles med skibslys.
- Om dagen: Hvis sigtbarheden er dårlig, skal skibslysene også være tændt om dagen. De kan også tændes, hvis nødvendigt.
- Signalfigurer om dagen: Disse skal vises i dagtimerne.
- Overholdelse: Skibslys og signalfigurer skal overholde reglerne beskrevet i tillæg I til søvejsreglerne.
Regel 21: Hvad er skibslys (lanterner på et skib)?
- Toplys: Hvidt lys placeret øverst på skibet, synligt 225 grader rundt.
- Sidelys: Grønt lys på styrbord (højre) side og rødt lys på bagbord (venstre) side, hver synlig 112,5 grader rundt.
- Agterlys: Hvidt lys placeret bagerst på skibet, synligt 135 grader rundt.
- Slæbelys: Gult lys, placeret og synligt som agterlyset.
- Ankerlys: Lys synligt 360 grader rundt.
- Blinklys: Lys, der blinker mindst 120 gange i minuttet.
Uddybning:
Toplys
Toplys er hvide lanterner placeret på skibets mast, og de skal være synlige over en bue på horisonten på 225º, der dækker ret for og ned til agten for tværs 22,5º på begge sider.
Skibslængde og lysstyrke:
- Over 50 m: Synligt 6 sømil
- 20 m til 50 m: Synligt 5 sømil
- 12 m til 20 m: Synligt 3 sømil
- Under 12 m: Synligt 2 sømil
Et maskindrevet skib på over 50 m skal vise to hvide toplys, hvor toplyset på agterstævnen skal være placeret højere oppe end det på forstævnen.
Sidelys
Sidelys er grønne (styrbord) og røde (bagbord) lanterner, som skal være synlige over en bue af horisonten på 112,5º, fra ret for til 22,5º agten for tværs på henholdsvis bagbord- og styrbordsside.
Skibslængde og lysstyrke:
- Over 50 m: Synligt 3 sømil
- 20 m til 50 m: Synligt 2 sømil
- Under 12 m: Synligt 1 sømil
Agterlys
Agterlys er hvide lanterner, der skal være synlige over en bue på horisonten på 135º, ret agter og op til 67,5º på begge sider.
Skibslængde og lysstyrke:
- Over 50 m: Synligt 3 sømil
- 20 m til 50 m: Synligt 2 sømil
- Under 12 m: Synligt 2 sømil
Slæbelys
Slæbelys er gule lanterner, som har samme karakteristika som agterlys, bortset fra farven.
Skibslængde og lysstyrke:
- Over 50 m: Synligt 3 sømil
- 20 m til 50 m: Synligt 2 sømil
- Under 12 m: Synligt 2 sømil
Ankerlys
Ankerlys er en hvid lanterne, der skal være synlige i en bue på 360º og altså hele horisonten rundt.
Skibslængde og lysstyrke:
- Over 50 m: Synligt 3 sømil
- 20 m til 50 m: Synligt 2 sømil
- Under 12 m: Synligt 2 sømil
Ankerliggere på over 50 m skal vise to hvide 360º lys, hvor lyset på agterstævnen skal være placeret lavere end det på forstævnen.
Regel 22: Hvor langt skal skibslys være synlige?
- Skibe over 50 meter: Toplys 6 sømil, sidelys, agterlys og slæbelys 3 sømil, lys synligt hele horisonten rundt 3 sømil.
- Skibe mellem 12 og 50 meter: Toplys 5 sømil (3 sømil for skibe under 20 meter), sidelys, agterlys og slæbelys 2 sømil, lys synligt hele horisonten rundt 2 sømil.
- Skibe under 12 meter: Toplys 2 sømil, sidelys 1 sømil, agterlys og slæbelys 2 sømil, lys synligt hele horisonten rundt 2 sømil.
- Slæbte genstande: Hvidt lys synligt hele horisonten rundt 3 sømil.
Regel 23: Maskindrevne Skibe
- Skibe under 50 meter: Tænd et toplys foran og et bagved, sidelys og et agterlys. Mindre skibe kan vise et hvidt lys synligt hele horisonten rundt og sidelys.
- Luftpudefartøjer: Ud over de almindelige lys skal de vise et gult blinklys.
- WIG-fartøjer: Viser også et rødt blinkende lys ved start, landing og lavflyvning.
Regel 24: Slæbning og skubning
- Slæbende skib: Skal vise to toplys lodret over hinanden (tre hvis slæbet er over 200 meter), sidelys, agterlys og slæbelys.
- Skubning og Slæbning: Skibe der skubber eller slæber langs siden, viser to toplys lodret over hinanden, sidelys og agterlys.
- Slæbte skibe: Viser sidelys og agterlys, samt en diamant hvis slæbet er over 200 meter.
Regel 25: Sejlskibe og rofartøjer
- Sejlskibe: Skal vise sidelys og agterlys. Sejlskibe under 20 meter kan have en sammensat lanterne.
- Sejlskibe under 7 meter og rofartøjer: Skal have en hvid lygte klar til brug.
Regel 26: Fiskeskibe
- Trawlere: Viser grønt og hvidt lys over hinanden, plus toprlys, sidelys og agterlys.
- Andre fiskeskibe: Viser rødt og hvidt lys over hinanden, samt ekstra lys for udliggende redskaber.
Regel 27: Skibe ikke under kommando
- Ikke under kommando: To røde lys og to kugler over hinanden.
- Begrænset manøvredygtighed: Tre lys (rødt-hvidt-rødt) og tilsvarende figurer (kugle-diamant-kugle).
- Minerydning: Tre grønne lys og tre kugler.
Regel 28: Skibe hæmmet af dybgang
- Hæmmet af dybgang: Tre røde lys over hinanden eller en cylinder.
Regel 29: Lodsskibe
- Lodsskibe i tjeneste: To lys (hvidt-rødt) på masten, sidelys og agterlys.
- Lodsskibe ikke i tjeneste: Viser lys som almindelige skibe.
Regel 30: Skibe til ankers og på grund
- Til ankers: Hvidt lys foran og agter.
- På grund: To røde lys og tre kugler over hinanden.
Lanterner spiller en afgørende rolle i maritim sikkerhed ved at sikre, at skibe kan ses i mørke og dårlige vejrforhold. Disse lanterner er designet til at opfylde specifikke krav til lysstyrke og synlighed baseret på skibets størrelse og funktion.
Oversigt over regler for lanterner

Fejl ved lanternerne
Problemer med lanterner på en båd kan forårsage alvorlige sikkerhedsrisici, især når man sejler om natten. De mest almindelige årsager til manglende lys i lanterner inkluderer dårlige ledningsforbindelser og dæksstik, som kan føre til intermitterende eller ingen strømtilførsel. Defekte pærer i lanternerne kan også være en hyppig kilde til problemer, da de enten kan være brændt ud eller have løse forbindelser. Endelig kan manglende strøm på forbrugsbatteriet resultere i, at lanternerne ikke fungerer korrekt.
For at forhindre disse problemer anbefales det at have et sæt reservelanterner ombord. Det kan fx være kraftige LED lygter som også kan anvendes til andre ting. I en nødsituation kan en hvid lommelygte altså bruges til at lyse på båden, sejlet eller på en nærmende båd, for at sikre synlighed og undgå kollisioner.