Polering af båd – Skinnende blankt fribord

Der er selvfølgelig mange måder at polere og rense fribordet på, og mange måder at bruge virkelig mange penge.
Jeg går ikke så meget op i det kosmetiske, men lige fribordet vil jeg helst have spejlblankt, fordi det så afviser skidt og snavs og gør at gelcoaten holder længere. Det vigtige ved behandlingen er også, at fribordet ikke bliver så nedbrudt af solens UV-stråler.

Hvad er fribordet på et skib?

Fribordet er den ydre del af skibets skrog, som ligger over vandet (over vandlinjen).

Polering af fribord: Totalt tidsforbrug

Jeg bruger to – tre dage alene på fribordet. Det er ikke fulde dage, for mine arme bliver for lange af manuelt arbejde. Før jeg blev svagelig kunne det nok klares på en god lang dag.

Det jeg ikke bruger tid på er at spartle ridser som ikke er dybe. For min behandling fjerner det meste visuelt, og båden har selvfølgelig nogle skønhedsfejl, som svarer til alderen. Jeg har spartlet gamle ridser ud (Spyder cracks), og givet dem gelcoat i en lysere farve end fribordet (fordi jeg ikke kunne få den helt rigtige hvide). Dette bliver næsten helt usynligt efter en god polering.

1. Kolde afvaskninger

  • Første trin er at få vasket fribordet rigtig godt. Jeg bruger højtryksrenser – de billigste er ikke så kraftige og passer godt til dette job.
  • Boat Shampoo er et must for at få fedtet det hele af, og spare på den lidt dyrere Rubber. Flere produkter anbefaler rubber før shampoo, men sådan gør jeg altså. Jeg bruger en blød autobørste med skaft til at påføre sæben og skrubbe med.
  • Jeg bruger gerne højtryksrenseren til lige at skylle efter med. Det går så dejligt hurtigt. Det skal skylles af før sæben tørrer ind, så jeg tager højst en kvart båd ad gangen.

Afvaskning af båden må godt gøres ret minutiøst, da det ellers har indflydelse på det endelige resultat.

2. Fjerne striber på fribordet

Efter min mening er Rubber (ofte kaldet Rubbing Liquid) det bedste at bruge til at fjerne striber. Der er flere der skriver om Faktas WC-rens, men det virker ikke lige så godt, efter min mening.

Rubberen skal som regel sidde omkring 10 minutter før man polere efter, men det er i selve påføringen det meste snavs kommer af. Jeg lægger derfor en del kræfter i at få påført midlet ordentligt, selvom der ikke står noget om det i brugsanvisningen. Allerede denne polering klarer jeg med maskine (se nedenfor).

Jeg bruger ca. en halv flaske 250mL til fribordet på Contessaen, som jo er 28 fod og ikke voldsomt høj i fribordet. Jeg giver også hele fribordet rubber og ikke kun på de udsatte steder.

Vær opmærksom på at der er forskel på rubbing produkter. Nogle sliber meget og skal kun bruges på både hvor gelcoaten er nedslidt eller belagt med kalk.

Hanny polermaskine fra Harald Nyborg

Poleringsmaskine til fribordet

Til polering af fribord bruger jeg Harald Nyborgs billige polermaskine, 199,- og polerhætter koster 29,- for en pakke med to. Den ene er en klud til påføring, den anden “lammeskind”.
Poleringsmaskinen udmærker sig efter min mening ved at være let, have en stor polérflade, køre langsomt som den skal, og så holder den langt mere end prisen borger for. Min er 8 år gammel nu, og virker som da den var ny.
Jeg forstår ikke, at folk står med aflange maskiner i metal med lille polérflade, med mindre man på den måde sparer fitnessabonnementet …

Der er mange der polerer i hånden og har fin virkning af det, men for mig er det for hårdt at stå med i mange timer.

Det gode råd ved polering af fribord med maskine er, at man ikke må trykke. Maskinen skal blot holdes på – jo længere tid, jo større effekt.

3. Polering med polish

Marine Polish kan godt have lidt forskellige navne, men meningen med denne polering er både at rense og polere. Polish påføres normalt også med en tør klud, og skal så sidde i ca. 10 minutter før man polerer. Det er vigtigt at vente til det er tørt, da det ellers fylder polérhætten op og gør den fugtig, så polering ikke er mulig.

Påføres det i direkte sol, kan der opstå “kager” som fnuldrer, som skal fjernes før der kan poleres. Polermaskinen kan ikke tage disse klæge masser.

Når man har brugt dette produkt ser fribordet færdigt ud, men det er det ikke. Overfladen skal forsegles med voks for at kunne modstå solens UV-stråler samt vind og vejr.

4. Polering med voks

Sidste step er påføring af voks, og igen plejer man at skulle vente ca. 10 minutter før der poleres. Pas igen på med sollys, men tjek hvad der står på din flaske. Jeg har prøvet at benytte både Hempels i flere udgaver, samt den jeg linker til fra International. Jeg kan ikke rigtigt se nogen forskel i resultatet.

At behandle med voks svarer til at påføre et slidlag. Dels er den glatte overflade afvisende overfor det meste snavs, og dels beskytter voksen mod solens nedbrydende stråler. Jeg synes derfor voks er et meget vigtigt produkt, som jeg aldrig ville springe over.

Resultatet taler for sig selv

Når jeg har været rundt om båden disse seks gange, så kan fribordet godt holde to år, før det behandles igen.
Det er også svært tilfredsstillende arbejde, da man virkelig kan se forskellen på før og efter, og naboerne kommer med positive overraskede kommentarer om resultatet.

40 år gammel velbehandlet gelcoat

Den nemme løsning til polering af fribord

Der findes nogle dyre alt i en produkter, som kan gøre det ud for rubbing, polish og voks i en arbejdsgang. Men lad være at forvente det flotte blanke resultat – Det kommer af de mange ture rundt med polermaskinen. Hvis dit mål er at det skal gå hurtigt, men beskytte båden, så kan det sikkert fungere fint.

Polering af andre overflader på båden

Polering af cockpit på båd

Fremgangsmåden til polering af fribord, er nøjagtigt den samme jeg benytter til de flader af cockpittet vi ikke skal stå på.

  1. Bådshampoo
  2. Rubbing
  3. Polish
  4. Voks

OBS: et dæk skal selvfølgelig ikke poleres, det bliver glat at stå på. Et dæk skal blot vaskes og vedligeholdes med topcoat ved afslag, samt maling med et skridsikkert produkt når det trænger.

Polering af kompas og andre klare overflader

Jeg vil lige give et bonustip som er ekstremt effektivt. Med produktet Ultraglozz tager det et splitsekund at polere et kompas som er blevet uklart. Mit var helt hvidt da jeg overtog båden og tallene kunne næsten ikke aflæses. Nu ser det ud som nyt, og får en lille tur med produktet ca. hvert andet år. Det skal bare påføres med en klud og poleres efter i hånden. Produktet virker umiddelbart lidt smådyrt, men den samme dåse holder i årevis.

Indhold beskyttet mod kopiering.

Scroll to Top