Båd på land: Guide til dok, bedding, kran og andre muligheder

tørdok

Denne guide er udarbejdet for at give dig et overblik over de forskellige metoder og overvejelser, der er forbundet med at få din båd sikkert op på land. Vi vil dække emner som dok, bedding, kraner og andre muligheder, så du kan træffe det bedste valg for din båd og dine behov.

Hvor tager både hen, når de bliver syge?

Ja, dette er en gåde, men den er meget sød.

Hvor tager både hen, når de bliver syge?
– Både tager selvfølge til DOK

Hvad er en dok?

Der finde tre typer dok – en dok, en tørdok og en flydedok. Man anvender kun dok til meget store skibe, som ikke kan trækkes eller løftes på land.

En tørdok svarer til en sluse som man kan sejle ind. Herefter lukkes vandet ud, så dokken tørlægges og der kan arbejdes på de dele af båden som normalt er under vand. Herefter lukkes vandet ind igen og båden kan sejles ud.

En flydedok er som navnet siger flydende, og sænkes under båden hvorefter den pumpes tør for vand. Således flyder dokken på havet, mens skibet står tært i dokken. Efterfølgende pumpes vandet tilbage og dokken synkes, så den kan trækkes fri af skibet.

Illustration af en flydedok

Hvad er en bedding?

En bedding er et sted hvor både trækkes op på land. Det sker typisk på jernbaneskinner som går skråt ned i vandet. På skinnerne kører en vogn, som kan komme helt ned under båden. Når båden er fastgjort til vognen, kan vognen trækkes op på land med båden ovenpå.

Man kan også se beddinger uden skinner. Fx hvor joller trækkes op og ud af vandet ved håndkraft.

Der er stadig mange steder hvor man benytter bedding.

Forskellen på en dok og en bedding

På en bedding trækkes både helt op på land, mens skibe i dok stadig er i vandet, men vandet er pumpet væk.

Andre måder at få både på land på

Det bliver mere og mere almindeligt, at tage både op med kran. Kranen kan enten være fastmonteret på en kaj, eller det kan være en lastbil med kran som kommer forbi og løfter både ud af vandet.

Kraner på lastbiler kan være utroligt lange, og kan løfte bådene surrealistisk højt op, og ind på land.

De fastmonterede kraner løfter typisk bådene op ad vandet, drejer ind og så placeres bådene på en vogn som kører dem hen til deres plads på land.

Hvad koster det at få en båd på land?

Prisen for at få båden på land varierer afhængigt af flere faktorer, herunder:

  • Bådens størrelse og vægt: Større og tungere både kræver kraftigere kraner og mere tid, hvilket kan øge prisen.
  • Valg af metode: Kranløft er generelt dyrere end bedding eller brug af bådtrailer.
  • Geografisk placering: Priserne kan variere afhængigt af, hvor du befinder dig.
  • Havnens faciliteter: Havne med moderne faciliteter og kvalificeret personale kan have højere priser.
  • Sæson: Priserne kan være højere i højsæsonen, når der er stor efterspørgsel.

Det er en god idé at indhente tilbud fra forskellige havne og leverandører for at få et overblik over priserne. Husk at spørge om alle omkostninger, herunder løft, opbevaring og eventuelle tillægsydelser.

I sejlklub

Min erfaring er, at det ca. koster 1000,- at få løftet båden på land eller i vandet, når man er i en sejlklub. Ofte er det frivillig arbejdskraft og man skal selv bistå. Prisen plejer at være ens uanset størrelsen på båden.

Men, der er bestemt forskelle. I nogle klubber er søsætning inklusiv i prisen på medlemskab, og i andre koster det meget mere end jeg nævner her.

Med vognmand og kran

En kran er en almindelig metode til at løfte både op af vandet. Kraner findes i mange forskellige størrelser og kapaciteter, og de kan bruges til både små og store både. Det er vigtigt at sikre, at kranen er godkendt og betjenes af kvalificeret personale. Når kranen løfter båden, er det vigtigt at have de rigtige stropper og løftepunkter for at undgå skader på båden. Kranløft er ofte en hurtig og effektiv metode, men det kan være en dyrere løsning end bedding.

Skal man have en vognmand til at køre med båden, så har jeg hørt fra flere, at de sammenligner prisen med hvad en landplads ville koste – oveni hvad man betaler for løftet. I mit tilfælde er det altså små 6000,- for optagning og søsætning plus kørsel. Men det kommer selvfølgelig også an på hvor langt der skal køres, så få en endelig pris hos nogle forskellige vognmænd. Vær dog ude i god tid. Jeg har fået fortalt, at det kan være virkelig svært at få en tid, da de efterhånden dækker hele sejlklubber.

Dansk Sejlunion har udgivet en vejledning om søsætning og optagning, som kan være nyttig i denne forbindelse.

Søsætning af trailerbåde

Har man en båd på trailer er det vigtigt at vide at det ikke er gratis at søsætte den fra havne.

I de fleste havne skal man købe en eller anden form for medlemskab eller klippekort, for at få adgang til bedding. Mange steder er man begyndt at have et elektronisk kort, som kan åbne en bom. Det kan godt være ret bekosteligt, men bliver billigere af at man køber mange “ture” på en gang.

Når du transporterer din båd på en trailer, skal du være opmærksom på:

  • Vægtbegrænsninger: Kontroller, at din bil og trailer er godkendt til den samlede vægt.
  • Fastgørelse: Sørg for, at båden er forsvarligt fastgjort til traileren med stropper og spændebånd.
  • Lys og signalering: Kontroller, at alle lys og signaler på traileren fungerer korrekt.

Hvorfor skal båden på land?

Der er mange grunde til, at en båd skal på land. De mest almindelige er:

  • Vedligeholdelse: Bundmaling, reparation af skrog, udskiftning af anoder og andre vedligeholdelsesopgaver er nemmere at udføre, når båden er på land. Vi har mange artikler om bådvedligehold på Boat.dk, blandt andet bundmaling og bekæmpelse af rurer.
  • Opbevaring: I vinterhalvåret er det ofte nødvendigt at opbevare båden på land for at beskytte den mod frost og skader.
  • Reparation: Større reparationer, som f.eks. motorskader eller skrogskader, kræver ofte, at båden er på land.
  • Inspektion: En grundig inspektion af skroget og undervandsskroget er lettere, når båden er på land.

Opbevaring af båden på land

Når båden er på land, er det vigtigt at opbevare den korrekt for at beskytte den mod skader. Her er nogle tips til sikker opbevaring:

  • Støtte: Sørg for, at båden er ordentligt støttet med bukke eller stativer, der er dimensioneret til bådens vægt.
  • Afdækning: Dæk båden til med en presenning eller et bådcover for at beskytte den mod sol, regn og sne.
  • Ventilation: Sørg for god ventilation under presenningen for at undgå kondens og mug.
  • Regelmæssig kontrol: Kontroller jævnligt båden for tegn på skader eller problemer. Luft ud hver uge.

FAQ – Ofte stillede spørgsmål om båd på land

Hvad er den billigste måde at få min båd på land?

Generelt er bedding den billigste metode, da den kræver mindre avanceret udstyr. Dog kræver det ofte mere manuelt arbejde.

Hvor ofte skal min båd på land?

Det afhænger af brugen og typen af båd. Generelt anbefales det årligt for vedligeholdelse og bundmaling.

Hvordan forbereder jeg min båd bedst til vinteropbevaring på land?

Tøm båden for vand, rengør skroget, afmonter batterier og dæk båden til med en presenning. Sørg for god ventilation.

Hvad er fordelene ved at bruge en kran til at løfte min båd?

Kranløft er hurtigt og effektivt, og det minimerer risikoen for skader på båden, da den løftes direkte op.

Hvordan finder jeg en god havn eller opbevaringsplads til min båd?

Undersøg forskellige havne og opbevaringspladser i dit område, læs anmeldelser og spørg andre sejlere om deres erfaringer. Vælg en plads med god sikkerhed og de nødvendige faciliteter.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved brug af bådtrailer?

Kontroller vægtbegrænsninger, sørg for forsvarlig fastgørelse og kontroller, at alle lys og signaler fungerer korrekt.

Indhold beskyttet mod kopiering.

Scroll to Top