Jeg er selv vokset op med træbåd, og min egen første sejlbåd var da også en fin lille spidsgatter som du kan se på billedet. Desværre eksisterer denne båd nok ikke mere, men som den, er de fleste ældre træbåde klenodier med historisk værdi. Derfor er det ofte en særligt type engagerede mennesker, som dyrker træbåden og indgår i et stærkt fællesskab med ligesindede.

Ovenfor ses min første båd ved navn Dix. En Olebåd som er en Berg Spidsgatter (med spids gat agter)
Køb, salg eller bortgivelse af træbåde
Drømmer du om at eje en træbåd? Eller overvejer du at skille dig af med din nuværende? Markedet for træbåde til salg er mangfoldigt. Du kan finde alt fra velholdte, sejlklare klassikere til projekter, der trænger til en kærlig hånd. Mange søger specifikt en gammel træbåd for at genoplive dens historie og sjæl.
Hvis du leder efter en mere overkommelig indgang til træbådseje, kan du være heldig at finde en lille træbåd til salg, som ofte er ideel til dagsture eller som en hyggelig jolle. Nogle gange er det endda muligt at finde en træbåd der bortgives, hvis ejeren ønsker at sikre, at båden får et nyt liv og en god havn.
Det bedste sted at lede efter træbåde til salg er på Facebook hvor der findes adskillige grupper hvor både sælges og/eller bortgives.
Vedligeholdelse og reparation af træbåde
At eje en træbåd er en livsstil, og det kræver en vis grad af vedligeholdelse. En træbåds charme ligger netop i det håndværk, den repræsenterer, men det betyder også, at den kræver opmærksomhed.
Tætning af træbåd
En af de vigtigste opgaver er tætning af træbåd. Træ arbejder med fugt, og det er essentielt at sikre, at skroget forbliver vandtæt. Dette kan involvere kalfatring, brug af fugemasser eller specielle træbehandlinger.
Bundmaling af træbåd
Ligesom alle andre både skal en træbåd have regelmæssig bundmaling. Dette beskytter skroget mod begroning og er afgørende for bådens levetid og ydeevne.
Reparation af træbåd
Selv den bedst vedligeholdte skude kan få brug for reparation af træbåd. Dette kan variere fra mindre kosmetiske udbedringer til større strukturelle reparationer. Det er en del af charmen ved at have en træbåd; man får et unikt kendskab til sit fartøj. For mange vil det overraske, at træbåde på nogle måder er nemmere at vedligeholde, fordi man kan udskifte dele af konstruktionen nemmere end på glasfiberbåde. At have erfaring med at arbejde i træ er en stor fordel for træbådssejlere, men det er muligt at få hjælp til sine projekter, ved at melde sig ind i Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer.
Generel vedligeholdelse
Generel træbåds vedligeholdelse omfatter også regelmæssig rengøring, slibning, oliering eller lakering af træværk over og un
der vandlinjen, samt inspektion af rig og fittings. Mange af skibene er desuden træbådsmotorbåde, hvilket betyder, at motoren også kræver regelmæssig service og vedligeholdelse.
Eksempler på træbådstyper
Træbåde repræsenterer ikke blot et stykke maritim historie, men også en utrolig mangfoldighed af design, formål og traditioner. Fra de robuste fiskekuttere til de slanke kapsejlere, hver bådtype, eller “klasse” som vi ofte kalder det, fortæller sin egen unikke historie om håndværk, sejladskultur og livet på vandet.
- Nordisk Folkebåd
- Spidsgatter – Vil betegnes med arkitekt/designer fx Utzon, Berg eller
- Kragejolle
- Nordisk krydser
- Bandholm
- Husky
- Juniorbåd
- Helsingørjolle
- Sloop
- BB (tal) meter
- Lynæsjolle
- Mälar
- Unionsbåd
- Knarr
- Bianca
- Måge
- Heller
Derudover findes en del ældre både der betegnes ved deres design eller funktion:
- Kutter
- Yawl
- Ketch
- Havkrydser
- Chalup
- Spidsgatter
- Platgatter (fladt agterspejl)
Min farfar tegnede og byggede en “kutter” ved navn Cutty Sark, som jeg sejlede i en stor del af min barndom, til mine forældre købte en Utzon Spidsgatter. Nu har min far en Bandholm 40.

Nirvana er en havkrydser fra 1965.