For at sikre, at din båd overlever den kolde årstid og står klar til en ny sæson, er det afgørende at udføre visse vedligeholdelsesopgaver. Dette får du en liste over her.
Skal din båd ligge i vandet vinteren over, kan du benytte denne guide i stedet: Båd i vandet om vinteren.
Tøm båden
Der er flere rigtig gode grunde til at tømme båden for vinteren:
Organisk materiale: Hvis din båd ikke er opvarmet, så sørg for at fjerne alt organisk materiale. Dyner, madrasser og stofmaterialer som gardiner har en tendens til at mugne i det danske vinterklima.
Sikkerhed: Tyveri fra landpladser er desværre almindeligt. Sørg derfor for at låse stigen fast, og undgå at have let aftageligt udstyr som dyre propeller på båden om vinteren.
Ingen opbevaringsmulighed?: Hvis du ikke har et opbevaringssted, skal du enten opvarme båden eller bruge affugtning for at forhindre skade. Vær opmærksom på, at dette ofte ikke er tilladt på havnens landpladser.
Fjern alle spor af rurer
Rurerne sætter sig fast under vandlinjen og er relativt nemme at håndtere umiddelbart efter båden er kommet på land. En højtryksspuler kan tage det meste, en stiv børste mere og et skrabejern det sidste.
Læs meget mere om rurer her: Sådan bekæmpes rurer
Fjerne du ikke rurerne med det samme, står du med et kæmpe arbejde, da deres fødder bliver til hård kalk i kontakt med ilten i luften.
Rengøring, ventilation og fugtbeskyttelse
Når efterårsmånederne nærmer sig, er det tid til at sikre, at din båd er ren og fri for fugt, der kan føre til skimmel og mug. En omhyggelig rengøring af alle overflader både inde og ude er afgørende for at forhindre fugtophobning og skadelige vækster. Vask alt af – det kan godt tage flere dage. Husk udstyr som fendere og redningsveste, som virkelig kan blive grimt af snavs og skimmel.
Gør rent inden vinteren: Mange venter til foråret med at gøre rent, men hvis man giver båden en overhaling med vand og bådshampoo allerede i efteråret, så er der ikke så meget der kan udvikle sig, eller sætte sig ubehjælpsomt fast.
Tjek alle afkroge: Husk især at tjekke under dørken og i alle kroge for fugt og snavs – det er her mug og skimmel oftest viser sig, da der især her er dårlig luftcirkulation.
Affugt og skab udluftning: Sæt gerne en affugter igang eller opsæt fugtfjernere (OBS der skal en del til).
Sørg for at båden kan udlufte sig selv under vinteren. Meget tætte presenninger og lukkede vinduer, giver stillestående luft, og dermed øget risiko for udvikling af skimmel.
Hvis du ikke har styr på rengøring og udluftning vinteren over, kan jeg garantere en ildelugtende og klam båd til foråret. Lugt der kan være svær at komme af med – så svær at en ozongenerator ofte er eneste måde at få det væk på. Klorin og Rodalon kan hjælpe, men ikke fjerne det uhumske.
Frostsikring af vandsystemer
Vand er en båds værste fjende om vinteren, da det kan forårsage fryseskader på udstyr som wc, vandvarmer, tanke mv. Derfor er det afgørende at frostsikre alle bådens vandsystemer. Dette kan gøres ved at tømme vandsystemet helt (og efterlade det åbent) og/eller ved at bruge frostvæske, der sænker frysepunktet.
Husk også at åbne alle skroggennemføringer, da disse kan indeholde vand som udvider sig og sprænger hanen.
Dækkets vedligeholdelse
Et rent dæk er ikke kun æstetisk tiltalende, det er også vigtigt for at forhindre korrosion på metalbeslag. Ved at vaske dækket for salt og rengøre gummilisterne omkring vinduerne kan du forhindre fremtidige skader forårsaget af salt og snavs. Gummilister kan gøres bløde igen med syrefri olie, hvis de er begyndt at udtørre. Gør gerne dette før vinteren, da denne årstid slider meget på materialerne.
Motor og el-systemer
For at undgå frostskader på dieseltanke og batterier er det vigtigt at fylde tankene helt op og korrekt vinterkonservere både indenbords- og påhængsmotorer. Batterierne skal lades helt op til vinteren, og bør frakobles og opbevares et frostfrit sted. Det sidste er en udfordring for mange, da batterier både er tunge og store. Batterier der opbevares koldt, holder i kortere tid. Overvej derfor prisen for nye, kontra eventuelt gebyr for varmt lager. Tjek om batteriet aflader i løbet af vinteren, og lad det op hvis det sker.
Tænd alle kontakter i båden, efter batterierne er frakoblet. Når kontakterne er tændte, kan de ikke irre på kontaktfladerne, hvilket ellers ofte sker pga. fugt i luften.
Frostsikring af motor
For at undgå at vand fryser og sprænger noget i motoren, er det vigtigt enten at holde varmt omkring motoren og fx vandindtag, eller at vinterkonservere den med frostvæske. Du kan se hvordan man frostsikrer sin motor på Dansk Sejlunions hjemmeside.
Princippet er, at man lukker for saltvandsindtaget og tager ferskvand med kølervæske ind i motoren, via slangen fra søvandsfiltret. Når man har skiftet vandet i motoren med kølervæske, kan man sætte slangen tilbage på plads og åbne for stophanen, så vandet kan udvide sig og trække sig sammen, når temperaturen ændrer sig.
Dieseltanken skal fyldes helt op for at undgå kondens der kan give vand i tanken og medføre dieselpest. Alternativt kan den tømmes helt – men dette medføre behov for at tanken udluftes før næste sæson. Benzintanke og dunke tømmes.
Begrebet “Dieselpest” dækker over bakterievækst i brændstoffet.
Citat: Udkik.dk
Dieselolie består af molekylekæder overvejende bestående af kulstof og brint, men der er også andre grundstoffer med så som svovl.
Fremstillingsproceduren for diesel foregår ved “cat-cracking”. Ved fremstillingen opstår der nogle kombinationer af atomer, der er rene lækkerier for visse bakterier.
Bakterier er alle vegne omkring os, inden i os og de er også i olien.
Bakteriernes størrelse varierer fra ca. o,7 μm til 30 μm.
De mindste partikler, man kan se med det blotte øje, har en størrelse på over 40 μm, så de enkelte bakterier kan vi ikke
Opbevaring af sejl om vinteren
Når det kommer til opbevaring af dine sejl om vinteren, er det vigtigt at behandle dem med omhu og respekt. Sejl udgør en væsentlig investering, og deres vedligeholdelse er afgørende for deres levetid og ydeevne.
Lad aldrig sejlene sidde på båden om vinteren, med mindre det er fordi du skal sejle i den indenfor nær fremtid. Alt for ofte ser vi opblæste rulleforsejl, eller itublæste sejl der ikke hold til stormene. Opbevar i stedet sejlene et tørt sted som et loft eller ved stuetemperatur.
Du kan med fordel vaske sejlene inden vinteropbevaringen. Vand og en blød skurebørste er som regel nok til opgaven.
Sørg for at sejlene er helt tørre, inden du pakker dem væk.
Vinterklargøring af riggen
Når det gælder vinterklargøring af din båds rig, er det afgørende at foretage en omhyggelig inspektion af den stående rig for at sikre, at den er i god stand til vinterperioden. Start med at undersøge alle metaldele, herunder stag, vant, toggles og vantskruer. Korrosion og rust er nogle af de største trusler mod metaldele, så sørg for at inspicere stålwiren grundigt, især ved overgangspunkterne til beslagene, hvor stress og metaltræthed ofte opstår. Smør gerne alle vantskruer og andre bevægelige dele med fx kobberfedt eller køb dig fattig i specialprodukter hos bådudstyrforhandlerne.
Tegn på korrosion eller knækkede tråde i wiren bør tages alvorligt, da de kan være tidlige indikatorer for mere alvorlige problemer. Beslag er også kritiske komponenter at undersøge nøje, da de ofte er årsagen til rigsvigt. Hold øje med selv de mindste revner i vantskruer, øjer og andre beslag, da disse kan være tegn på aldersrelateret slid eller fejljustering.
Flere og flere havne tilbyder overvintring på land med masten på, men ulempen er, at man ikke får gennemgået riggen minutiøst i forbindelse med aftagning og opsætning af mast og rig. Overvej derfor en tur i riggen med bådsmandsstolen, inden du sætter båden på land.
I fx amerika kræver forsikringsselskaberne, at hele riggen udskiftes hver ottende år. I Danmark har vi så vidt jeg ved ingen regler herom, men forsikringsselskaberne kræver dog at man vedligeholder og foretager de nødvendige udskiftninger for sikkerheden.
Vedligehold dit tovværk
Start med at inspicere alt løbende tovværk om bord. Hold øje med tegn på slidtage, såsom knækkede fibre eller synlige skader på overfladen. Det er også vigtigt at kontrollere, hvor sokken har løsnet sig fra kernen, da dette kan være tegn på svækkelse af tovværkets styrke og integritet.
Det anbefales at fjerne tovværket fra båden, da det giver dig mulighed for at holde det rent og opbevare det et tørt sted væk fra fugt og solens skadelige UV-stråler. Hvis det ikke er muligt at fjerne tovværket, bør du i det mindste hænge det op, så det kan lufttørre ordentligt. Dette hjælper med at forhindre mugdannelse og andre former for skader, der kan opstå, når tovværket forbliver fugtigt og udsat for vejr og vind på dækket.
At give tovværket den nødvendige opmærksomhed og pleje om vinteren vil bidrage til at forlænge dets levetid og sikre, at det er klar til brug, når sejlsæsonen begynder igen.
Tov og liner kan vaskes i vaskemaskine – uden sæbe. Læg dem i hovedpudebetræk, så de ikke filtrer for voldsomt sammen. Dette fjerner især saltvand, som gør tovværk stift og svækket.
Se også Sejlmagerens guide til sejl og reb
Dæk båden til for vinteren
Gelcoat og andre overflader har bedst af at være overdækket vinteren over. Så korroderer materialerne mindre på grund af UV-stråling, vejr og snavs.
Vær opmærksom på, at presenningen kan fungere som et sejl især i stormvejr. Man skal derfor være meget omhyggelig med hvordan den gøres fast. Det bedste er ikke at fastgøre overdækket til selve båden. Mange benytter fyldte 5-litersdunke til at holde presenningen på plads, så den ikke kan lette med båden i hårdt vejr. Alternativt kan man gøre presenningen fast til bådstativet.
Presseningen må heller ikke have flapper der kan blafre eller slå – så er du nemlig næsten garanteret skader på båden til foråret. Og køb så i øvrigt en tyk presenning. De tynde holder ikke en vinter, og man vil se dem flosse og gå fra i ringene – til fare for både dit eget skib og naboerne på pladsen.
Den bedste presenning er en specialsyet, som passer som en fin damehandske til din båd – men så koster den også!
Forsikringsmæssige overvejelser
Husk at din båds forsikring kan have specifikke krav til, hvornår den skal på land eller forblive i vandet om vinteren. De fleste forsikringsselskaber kræver, at båden er i en A-havn eller på land senest den 15. november. Tjek din forsikring for at sikre dig, at du overholder disse krav. Forsikringsselskabet opkræver typisk et lille mergebyr for overvintring i vand.
A-havn forklaret
En A-havn er en havn som er godkendt og fundet sikker nok til brug om vinteren. Spørg din havnefoged eller i sejlklubben, hvis denne oplysning ikke er tilgængelig på havnens hjemmeside.